Mnichovský startup na výrobu solárních elektromobilů si jde pro peníze na burzu v USA

Prototyp solárního elektromobilu Sion automobilky Sono Motors.

Prototyp solárního elektromobilu Sion automobilky Sono Motors. Zdroj: Sono Motors

Vůz od Sono Motors na vyjížďce v Alpách
Podoba solárního elektromobilu Sion od Sono Motors.
Interiér vozu Sion od mnichovské automobilky Sono Motors
Solární panely Sono Motors půjde instalovat i na jiné vozy včetně nákladních.
Elektromobilita: Jaké jsou plány EU a světa?
6
Fotogalerie

Týden poté, co newyorská burza Nasdaq začala obchodovat s akciemi americké automobilky Rivian, míří na stejný trh další ambiciózní startup vyrábějící elektromobily. Zatímco ale Rivian prodal investorům akcie za dvanáct miliard dolarů, zhruba 264 miliard korun, německá firma Sono Motors si jde pro částku o poznání nižší.

Od investorů chce mnichovská firma vybrat okolo 150 milionů dolarů. Ocenilo by ji to na přibližně 1,1 miliardy dolarů. Cena jedné akcie by se při úpisu měla pohybovat mezi 14 až 16 dolary. Hlavním koordinátorem první veřejné nabídky je německá investiční banka Berenberg. Cenné papíry se pak budou obchodovat na trhu Nasdaq pod zkratkou SEV.

Pro evropské technologické startupy jsou burzy v USA atraktivnější, protože díky většímu množství investorů ochotných vstupovat do nových a rizikovějších firem mohou prodat akcie ve vyšším kurzu, a tak získat více kapitálu pro svůj rozvoj.

Video placeholde
Elektromobilita: Jaké jsou plány EU a světa? • Videohub

Zajímavostí je, že první peníze na vývoj získali před lety mladí zakladatelé firmy Sono, kterými jsou Jona Christians, Laurin Hahn a Navina Pernsteinerová, pomocí crowdfundingu.

Od dalších hráčů na trhu se Sono Motors snaží odlišit tím, že na své elektromobily Sion instalují solární panely. Zvyšují dojezdovou vzdálenost, která by měla činit 305 kilometrů. Výrobu hodlá automobilka zahájit v roce 2023, už teď však přijímá objednávky a zálohy. 

Firma už získala přes šestnáct tisíc objednávek, jak se minulý týden pochlubila na svém webu. Výše zálohy se pohybuje okolo 2500 eur, přičemž nynější prodejní cena činí 28,5 tisíce eur s DPH, zhruba 720 tisíc korun. Dřívější zájemci mohou počítat s 25,5 tisíce eur. Převážná část objednávek pochází z Německa, Rakouska a Švýcarska. Firma však uvádí, že přibývají kupci i z dalších evropských zemí.

Kromě prodeje vozů chce Sono vydělávat také na prodeji emisních povolenek a vlastních solárních technologií jiným firmám. Solární panely bude možné nainstalovat i na jiné elektromobily, nejen osobní, ale i nákladní a také například na autobusy.

Automobilka hodlá dodávat jen Sion, tedy jen jeden typ vozu, a navíc jen v jedné barvě. „Naše strategie stojí na jednom modelu. Můžete si koupit vůz Sion v jakékoli barvě, pokud to bude černá,“ prohlásil v létě v magazínu Forbes spoluzakladatel a výkonný ředitel Christians. Odkázal tak na strategii, se kterou začínala na počátku minulého století automobilka Ford se svým proslulým modelem T.

Také interiér bude ve všech vozech stejný. „Všechna doplňková výbava je zahrnuta v jednotné ceně. Tím minimalizujeme složitosti,“ dodal Christians.

Pro produkci solárních elektromobilů nebude Sono stavět vlastní výrobní závod. Místo toho si pronajala kapacity bývalé továrny automobilky Saab ve Švédsku. Při výrobě se budou používat pouze obnovitelné zdroje energie. Právě důraz na udržitelnost a ekologii je jedním ze znaků, kterými se chce firma odlišovat od konkurence. Přeje si také, aby její vozy většinu času jen nestály, aby je lidé ve větší míře sdíleli.