Pád akcií drtí elektromobilní startupy. Krvácí i Volkswagen a Ford, Ferrari „vítězem“

Volkswagen ID Buzz na autosalonu v Los Angeles

Volkswagen ID Buzz na autosalonu v Los Angeles Zdroj: Reuters

Lucid Gravity
Rivian R1S
Rivian R1T
Model Nikola Two
Model Nikola Two
11
Fotogalerie

Loňský optimismus vystřídala bezbřehá deprese. Takřka všechny hlavní automobilky i startuupy, které se zaměřují na elektromobilitu, letos zaznamenávají masivní dvouciferný propad na akciových trzích. V lepším případě jen částečně, v horším pak zcela odmazaly loňské zisky.

Byť se velmi často mluví o „triumfálním“ propadu akcií americké Tesly miliardáře Elona Muska, které za tento rok ztratily nejvíce ve své historii – přes sedmdesát procent hodnoty, poražených z řad automotive je mnohem více.

FactSet Automotive Index, který mapuje výkonnost automobilek a dodavatelů náhradních dílů, za tento rok vykazuje pokles asi o čtyřicet procent. Americké duo Ford a General Motors a německý koncern Volkswagen vykazují téměř padesátiprocentní pokles. Veselo není ani v Asii: japonský Nissan hlásí minus třicet procent, Toyota minus devatenáct procent.

Devatenáctiprocentní pokles vykazuje i Ferrari, které stanice CNBC označila za nejvýkonnější akcii z řad hlavních automobilek. Ferrari má letos prodat zhruba třináct tisíc aut, nepřekvapivě méně, než kolik giganty jako General Motors vyprodukují za jediný den. Podle FactSet se průměrné ferrari prodává za asi 322 tisíc dolarů (7,3 milionu korun).

Rozhovor z roku 2019 se šéfem pražské Scuderia Praha, jež obchoduje s Ferrari a Maserati, si můžete přečíst zde.

Právě punc exkluzivity, unikátnosti a vzácnosti má italskou legendu – ne poprvé – ochránit před možnou recesí. Ferrari si může dovolit záměrně omezovat množství vyráběných aut, což mu umožňuje zachovávat vysoké ceny včetně mimořádně štědré marže.

O takové strategii si mohou nechat jen zdát mladé, často velmi ambiciózní startupy, které lákaly investory na budoucí úspěch na trhu s elektromobily. Prudké vzestupy cen jejich akcií v minulých letech ale vystřídal letošní brutální pád.

Zhruba 80procentní pokles drtí americké trio Lucid, Rivian a Nikola. Byť Teslu nelze zařadit do stejné kategorie, svým více než 70procentním „zářezem“ není zmíněnému triu vzdálená. Asi o sedmdesát procent si pohoršilo také čínské Nio.

Zda má trh to nejhorší za sebou, se teprve ukáže. „Připravujeme se na náročný fiskální rok 2023 automotive sektoru,“ upozornil investory analytik Adam Jonas ze společnosti Morgan Stanley.

Připomněl rostoucí úrokové sazby, které tlumí poptávku a prodražují financování firem, nebo nepříznivý vývoj stavu nabídky a poptávky u elektromobilů. Výrobci v Evropě pociťují hlavně negativní dopad drahých energií, ti asijští zase čínský lockdown, jenž nyní sice skončil, s čtvrtmiliardou nakažených covidem jen od začátku prosince se však dá očekávat rychlý návrat pandemie v plné síle.