Pohádková story rejdařských akcií. Nekřesťanské ceny vynesly investorům stovky procent

Kontejnerový terminál v přístavu Keelung na Tchaj-wanu

Kontejnerový terminál v přístavu Keelung na Tchaj-wanu Zdroj: Reuters

Katastrofální situace v námořní přepravě nabídla letos investorům pozoruhodný příběh. Dramatický růst účtovaných cen se odrazil v brutálním růstu zisků rejdařů a pak se propsal do burzovního boomu akcií. Zatímco tak Wall Street jako celek letos vynesla v průměru necelých osmnáct procent, akcie rejdařů vynášejí burziánům vysoké násobky tohoto čísla. Burzovní bonanza přitom ještě zdaleka nemusí končit. 

Takřka pohádkový příběh připomíná burzovní vývoj prakticky všech hlavních kontejnerových přepravců. Cena akcií největšího světového lodního přepravce A.P. Moller-Maersk se například z pandemických minim zvýšila 3,5násobně na současný rekord.

Tchajwanský kontejnerový přepravce Yang Ming Marine Transport Corporation letos otevíral na burze s cenovkou 32 tchajwanských dolarů za akcii, nyní akcie stojí bezmála 120 dolarů. Obdobně se zadařilo dalšímu rejdaři stejného původu Evergreen Marine. Zatímco současný kurz činí 125 dolarů, na počátku roku to bylo jen 30 dolarů. 

„Lodní přeprava se už mnoho měsíců nachází na hraně kapacit. Cena přepravy kontejneru ze Šanghaje do Rotterdamu vzrostla jen za poslední rok na pětinásobek, což jsou historická maxima,“ připomíná analytik společnosti XTB Jiří Tyleček. Podobný osud potkal rejdařské akcie napříč trhem.

Akcie čínské Orient Overseas International začínala letošní rok s cenovkou kolem 75 hongkongských dolarů za akcii, aktuálně se obchoduje za 155 dolarů. Obdobně německá Hapag-Lloyd startovala na necelé stovce eur za akcii, aby se ve středu obchodovala za 227 eur, prakticky na svém absolutním maximu. 

Růst akcií je kopií dramatického růstu rejdařských výdělků. Zoufalá snaha zákazníků dostat zboží včas přes moře způsobila, že velké přepravní společnosti hlásí největší zisky od roku 2008. ClarkSea Index, který určuje průměrný denní výdělek hlavních typů plavidel, se vyšplhal na konci léta na 37 400 dolarů. Před rokem touto dobou to bylo kolem třinácti tisíc dolarů. Postupně by ovšem důvody růstu cen měly slábnout. 

„Cena akcií lodních přepravců ještě může stoupnout, jelikož tržby a zisky budou v nejbližších šesti měsících ještě výrazně růst. Nicméně největší zdražování transportu a zhodnocování akcií lodních přepravců už proběhlo,“ soudí analytik společnosti Finlord Boris Tomčiak.

V letech 2013 až 2020 byl podle něho celý sektor značně podinvestovaný a stavělo se málo nových lodí. Nyní již objednávky na nové lodě rostou, ale kvůli výrobnímu procesu lze očekávat, že se nabídka plavidel výrazně zvedne až v polovině příštího roku.

„Pokud by přepravní sazby začaly klesat, bude propad cen akcií v celém sektoru relativně rychlý. Rozhodně lze očekávat obrovskou volatilitu,“ připomíná Tomčiak. 

Vyhrocené přepravní náklady v globální ekonomice potvrzuje vývoj indexu Baltic Dry, který odráží průměrný vývoj nákladů na nákladní přepravu ve světové ekonomice. Jen během letošního roku přitom Baltic Dry vyrostl na takřka trojnásobek, silnější byl naposledy na jaře 2010.

A jen během uplynulých dvou měsíců přepravní náklady vzrostly o více než čtyřicet procent. Ačkoli na počátku září se index masivně, takřka o patnáct procent propadl, posléze se vrátil a počátkem posledního zářijového týdne pokořil historické maximum.

Jak zbohatnout v roce 2021?

Video placeholde
Jak zbohatnout v roce 2021? • Videohub