Tradiční výrobce aut drtí na burzách čínská konkurence

Výroba v čínských automobilkách

Výroba v čínských automobilkách Zdroj: Profimedia.cz

Sázka na zavedenou značku automobilu může být dobrou volbou pro řidiče, investora však neuspokojí. Vypovídá o tom výkon akcií světových automobilek za uplynulý rok, z něhož vyplývá, že burziáni stále častěji než na tradici sázejí na asijské novice. Přední příčky v akciovém top ten firem z automobilového byznysu tak zaujali výrobci aut z Číny a Indie. Znalci však soudí, že zisky se časem vrátí na staré adresy.

„Japonské automobilky trpí rostoucí konkurencí v Americe, strašákem těch evropských je vedle slabého trhu i pokles výrobní efektivity,“ uvádí Jiří Šimara z Cyrrusu. Akcie japonských automobilek se tak v uplynulém roce staly největší pastí na investorské peníze, meziročně totiž propadly i více než o deset procent.

Naopak nejvíce dokázala vydělat indická automobilka Tata Motors, když její akcie za uplynulý rok takřka zdvojnásobily svou hodnotu. Výhodně investovat se dalo i do značek zpoza Velké zdi. Rekordmanem je BYD, jehož akcie během uplynulých 12 měsíců podražily bezmála o 60 procent. Tučné zisky nabídli i další hráči. O třetinu vzrostly akcie značek Brilliance či Dongfeng.

„Čínský i indický automobilový trh letos na rozdíl od evropského silně roste. To se projevuje i na ceně akcií tamních automobilek, které tam generují značný podíl svých zisků,“ dodává Šimara. Podle analýzy Scotiabank má prodej aut v Číně letos růst více než o 14 procent, tedy takřka třikrát rychleji než ve zbytku světa. O každou minci se naopak hraje v Americe a především v západní Evropě. Zdejší trh stagnuje a tlačí firmy do lepších nabídek.

Mezirocní zmeny hodnoty akcií vybraných automobilekMezirocní zmeny hodnoty akcií vybraných automobilek | E15

Hrozby však visí i nad automobilkami v Pekingu. „Čínští výrobci postupně ztrácejí domácí tržní podíl v segmentu levných aut, a to ve prospěch rivalů, jako jsou Volkswagen, General Motors či Ford,“ varuje analytička Ťün-cheng Li z americké výzkumné firmy JL Warren Capital orientující se na čínský akciový trh.

Prozatím však zmíněné trio tradičních značek svým investorům příliš radosti nedělá. Zatímco akcie Fordu vynesly investorům za poslední rok aleje, spoň osm procent, GM zůstal na svém a sázka na německý koncern skončila především kvůli akvizičním choutkám dokonce takřka čtyřprocentní ztrátou. Nicméně i mezi evropskými automobilkami se daly najít dobré sázky. Bezmála 19procentním ziskem odměnilo investory BMW, přes 16 procent výnosu nabídl Fiat.