Tržby e-commerce firmy Bezvavlasy loni rostly. Cena akcií od vstupu na burzu naopak klesla

Zakladatelé e-commerce společnosti Bezvavlasy František Novotný a Aleš Hudeček loni prodali investorům část svých akcií. S cennými papíry se od září obchoduje na trhu Start pražské burzy.

Zakladatelé e-commerce společnosti Bezvavlasy František Novotný a Aleš Hudeček loni prodali investorům část svých akcií. S cennými papíry se od září obchoduje na trhu Start pražské burzy. Zdroj: Bezvavlasy.cz

Prodejce vlasové kosmetiky Bezvavlasy, který v září uvedl akcie na pražskou burzu, dokázal v loňském roce navýšit tržby navzdory ochlazení tuzemského i globálního e-commerce trhu. Meziročně došlo k nárůstu o 14 procent na 512 milionů korun. Pro letošek očekává zrychlení růstu, a to i díky otevření nového distribučního centra.

„Situace na trhu nebyla v minulém roce ideální, přesto jsme dokázali růst. Na původní plány meziročního růstu o 28 procent jsme sice nedosáhli, ale o to větší růst čekáme v roce letošním,“ okomentoval výsledky Aleš Hudeček, předseda představenstva Bezvavlasy.

Zisk EBITDA, tedy před úroky, daněmi, odpisy a amortizací, dosáhl 34,1 milionu korun, což značí provozní EBITDA marži 6,7 procenta. Jedná se o předběžné a neauditované údaje. Finální čísla hodlá firma vydat ve výroční zprávě za rok 2022 nejpozději do konce dubna.

O rok dříve činil zisk EBITDA 41,3 milionu korun při EBITDA marži 9,2 procenta a čistý zisk byl 32,6 milionu korun.

Firma se zabývá online a velkoobchodním prodejem vlasové kosmetiky. Tuzemský trh se loni na tržbách společnosti podílel ze 73 procent, Slovensko ze 17 procent a Maďarsko z deseti procent. Společnost se hodně zaměřuje na profesionální zákazníky, jako jsou kadeřnictví a beauty salony.

V letošním roce očekává management společnosti růst obratu o více než 30 procent do rozmezí mezi 700 až 732 miliony korun. Hlavním motorem růstu má být rozjetí nové podoby e-shopu na Slovensku a v Maďarsku, vstup na nové trhy a otevření distribučního centra v Boru u Tachova.

Bližší informace k expanzi společnost, která je na trhu již od roku 2009, zveřejní v dohledné době. Každopádně, v plánu má podnikat do pěti let na více než deseti evropských trzích a dosáhnout tržeb okolo 1,3 miliardy korun.

Za svou konkurenční výhodu firma označuje velikost. Na všech třech trzích, kde nyní působí, patří vždy mezi dva hlavní prodejce vlasové kosmetiky. „Díky velikosti naší firmy nás značky samy oslovují,“ řekl Hudeček v srpnovém rozhovoru pro E15.

Významný krok firma učinila loni v létě, kdy na přelomu srpna a září uskutečnila primární veřejnou nabídku na trhu Start pražské burzy. Zakladatelé firmy Aleš Hudeček a František Novotný ze svých podílů prodali 230 tisíc kusů akcií, tedy 23procentní podíl v celkové hodnotě 112,7 milionu korun. Upisovací kurz cenných papírů byl tehdy 490 korun.

Kromě těchto akcií pak zakladatelé prodali další cenné papíry přímo vybraným investorům, mimo jiné i fondům finančníka Františka Bostla, jehož společnost Starteepo úpis připravovala. Akcionáři se stali také generální ředitel Jaromír Muchka a soukromý investor Jaroslav Šura.

„Díky vstupu na burzu posílila společnost Bezvavlasy povědomí o sobě v Česku a stala se atraktivnějším partnerem pro zahraniční dodavatele,“ řekl Hudeček. „Zároveň vnímáme trh Start jako platformu, skrze kterou můžeme v případě potřeby financovat případné akvizice, které by dále urychlily náš růst,“ dodal.

V současné době je cena akcií 426 korun, což při vynásobení počtem vydaných cenných papírů oceňuje firmu na 426 milionů korun.

Kurz je však výsledkem poměrně nízkých objemů obchodů na trhu Start – i menší objednávka tak dokáže zahýbat cenou. Zároveň se v loňském roce investoři v Česku i v zahraničí odvrátili od akcií e-commerce firem. Právě takové tituly těžily během covidu z obrovského nárůstu zájmu lidí o online nakupování. S ústupem pandemie se však tento impulz pro trh e-commerce ukázal v mnoha případech jako dočasný.

Například akcie online lékáren Pilulka se ještě loni v lednu, kdy v Česku i jinde v Evropě řádila jedna z posledních vln covidu, obchodovaly za více než 1700 korun. V současnosti je kurz okolo 770 korun. I tržby Pilulky zaostaly v loňském roce za očekáváním, když vzrostly pouze o čtyři procenta. Investoři a samotný management původně očekávali svižnější růst.