Volkswagen už není pro investory toxický. Obavy o matku Škody Auto slábnou, zatímco akcie rostou

Výroba bateriového vozu ID.4 v továrně Volkswagenu.

Výroba bateriového vozu ID.4 v továrně Volkswagenu. Zdroj: Profimedia

Akcie mateřského koncernu Škody Auto byly v posledních letech pod silným tlakem. Od poloviny roku 2021 do konce loňského října odepsala skupina Volkswagen (VW) více než polovinu své hodnoty, nakrátko se dokonce ponořila pod psychologickou hladinu jednoho sta eur za akcii. Obavy z temné budoucnosti evropského gigantu se však nenaplňují. Německý podnik svými hospodářskými výsledky překonal očekávání analytiků, zvyšuje prodeje aut i ziskovost a jeho akcie po letech znovu rostou.

Volkswagen loni zvýšil provozní zisk o dvě procenta na necelých 23 miliard eur, když utržil 322 miliard, meziročně o 15 procent více. Zatímco se o rok dříve potýkal s nepříjemným propadem prodejů aut, loni si polepšil o dvanáct procent – na světových trzích navzdory propadu v Číně udal devět a čtvrt milionu vozů. Pro zajímavost: 867 tisíc z nich byly škodovky, kterých si zákazníci pořídili o pětinu více.

Přestože v nejvyšších patrech wolfsburských kanceláří letos očekávají pomalejší růst tržeb a tuhý cenový boj s konkurencí, sentiment investorů se pravděpodobně obrací a akcie skupiny dál rostou. Od lokálního dna z konce loňského října se zhodnotily zhruba o čtvrtinu.

„Akcie Volkswagenu a jiných evropských automobilek byly v minulém roce velmi levné. Zvýšení ceny v posledních měsících se dá vnímat jako návrat na normální úrovně. VW sice nedokáže držet krok s čínskou konkurencí v oblasti elektroaut, ale stále má věrné zákazníky a je schopen zvyšovat prodeje a ceny,“ upozorňuje analytik společnosti Finlord Boris Tomčiak.

Z koncernových automobilek se nejlépe dařilo zvyšovat ceny té z Mladé Boleslavi. Z velkoobjemových značek vykázala nejvyšší provozní marži na úrovni 6,7 procenta. Značky Volkswagen a Seat Cupra jen mírně převýšily čtyřprocentní hranici, Volkswagen komerční vozidla dosáhla marže 5,7 procenta.

Šéf analytického týmu Fichtner Investment Tomáš Tyl přisuzuje obrat na akciích „fau-vé“ i faktu, že na celosvětovou ekonomiku prozatím nedopadl růst úrokových sazeb centrálních bank tak tvrdě, jak se původně očekávalo.

„S tím došlo k růstu akciových trhů jako celku. Akcie Volkswagenu do té doby dramaticky klesaly a vzhledem ke svým ziskům byly opravdu velmi levné. Ukazatel forward P/E je kolem 4. To je extrémně nízké číslo,“ hodnotí Tyl aktuální ocenění koncernu na akciovém trhu.

Úplnou shodu oslovených odborníků, že je Volkswagen k mání za „hubičku“ i po růstu z posledních měsíců, spoluvytváří i Michal Semotan, portfolio manažer fondů J&T. Akcie, kterou nadále drží, by se podle něj měla obchodovat přinejmenším za 150 eur v horizontu několika let.

„Nečekám žádné dramatické posuny, asi jsem už z přílišného optimismu vystřízlivěl. Věřím ale, že investoři pochopí, že je VW schopen vykazovat solidní čísla a samotná společnost je ohodnocena opravdu velmi levně. Možnou hrozbu vidím v případném rozšíření konfliktu na Blízkém východě a s ním spojeným ohrožením lodní cesty Asie–Evropa,“ dodává Semotan.

Upozorňuje, že investoři budou sledovat hlavně dividendovou politiku VW, přístup k možnému odkupu vlastních akcií nebo tempo prodejů elektromobilů v Číně.

K pozitivnějšímu náhledu na Volkswagen přispívá i Porsche, v němž koncern drží 75procentní podíl. Předloni v září úspěšně vstoupilo na burzu a letos se zdatně zhodnocuje, poukazuje portfolio manažer Consequ Martin Wasyliw. Klenotů, které by mohly z područí VW zamířit na burzu, je přitom více – například o tituly Bentley, Lamborghini nebo Audi by investoři mohli mít zájem.

„Pro VW bude klíčové, jak zvládne přechod na elektromobily, zda si udrží podíl na trhu klasických aut a zda bude dál rozvíjet prémiový segment. Je důležité, že se snaží snižovat náklady, aby se s maržemi dostal na předchozí úrovně,“ míní Wasyliw.

Ve prospěch výrobce podle něj hraje ochlazení, které se odehrává na trhu s ryze elektrickými vozy. Tradiční automobilka tak bude mít více času přizpůsobit se změně. Posun od aut na fosilní paliva k těm elektrickým však zároveň představuje i největší hrozbu. V segmentu bateriemi poháněných vozů jsou velmi silné čínské automobilky, které dokážou vyrábět podstatně levněji než konkurence.