Rozpolcená Škoda Enyaq. Poptávka roste, výroba klíčového elektromobilu ale bude dál kulhat

Škoda Enyaq 80

Škoda Enyaq 80 Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Obtíží s výrobou vlajkového elektrického modelu se Škoda Auto hned tak nezbaví. Nedostatečné dodávky elektromotorů ze závodu Volkswagenu v německém Kasselu potrvají ještě do poloviny tohoto roku. Poté by už měla mladoboleslavská automobilka patrně znovu vyrábět enyaqy v požadovaném množství. V rozhovoru pro e15 to uvedl člen představenstva Škody Martin Jahn s tím, že se z těchto důvodů v prvním pololetí nevyrobí řádově tisíce těchto elektromobilů. I přes delší dodací lhůty a omezování státních podpor však poptávka na evropských trzích stoupá, podle Jahna se modelu daří i v klíčovém Německu.

„Výroba silnějších elektromotorů se v Kasselu bohužel rozbíhá pomaleji, než jsme čekali, blíže to nemohu specifikovat. Předpokládám ale, že se situace normalizuje od druhé poloviny tohoto roku. Menší dílčí výpadky dílů trápí i ostatní vozy, největší nedostatek ale představují právě elektromotory,“ řekl Jahn.

Tyto elektrické pohony Škoda instaluje především do silnějších variant modelů Enyaq s bateriemi o vyšších kapacitách, tedy do verzí RS, 80 nebo 80x. Důležitou komponentu postrádají i další značky koncernu Volkswagen.

Závod v Kasselu vyrábí elektrické pohony pro takzvané MEB platformy, na kterých jsou postaveny například i modely řady ID od Volkswagenu, Audi Q5 e-tron nebo Cupra Born. Koncernový závod ve Cvikově proto musel například koncem loňského roku na několik týdnů odstavit výrobu modelů ID.4, ID.5 a Audi Q4 e-tron.

Škoda kvůli výpadkům ve výrobě ruší některé směny, odpadnutí jediné přitom znamená ztrátu zhruba čtyřiceti enyaqů, které by za standardních okolností vznikly. Pro automobilku se jedná o významný model, jehož cena na českém trhu začíná na 1,2 milionu korun. Loni ho na světových trzích prodala necelých 82 tisíc kusů, meziročně o polovinu více.

Další růst si slibuje i od letošního roku. Poptávka po enyaqu, kterého Škoda od závěru roku 2020 vyrobila přes dvě stě tisíc kusů, se má pozitivně vyvíjet i nyní, přesto že světový trh s elektrickými vozy ochlazuje.

„Zájem je větší, než jsme čekali, takže nevyrábíme dost, abychom dokázali okamžitě uspokojit zákazníky. Letos získávané objednávky vypadají velmi dobře, na konci čtvrtletí budeme mírně nad plánem,“ dodává bez konkrétnějšího vyčíslení Jahn.

Hlad po enyaqu podle něj panuje i na klíčovém německém trhu, a to i přes nečekaně náhlé ukončení tamní státní podpory. Ještě loni Německo vyplácelo takzvaný ekologický bonus kupcům mimo jiné čistě elektrických aut, obdržet mohli až 4500 eur. I díky tomu byl vůz Enyaq v některých měsících nejprodávanějším elektromobilem v zemi. Po 17. prosinci však tento stimul poptávky Německo ukončilo kvůli potížím s rozpočtem.

„Německo je pro model Enyaq dál nejsilnější trh jak v absolutních číslech prodaných vozů, tak v procentuálním nárůstu poptávky,“ ujišťuje Jahn. Automobilka by nicméně považovala za úspěch i zopakování loňských prodejních výsledků a dosažených tržních podílů na evropských trzích. K těm nejdůležitějším patřily vedle Německa také trhy v Nizozemsku, Švýcarsku, Skandinávii nebo ve Velké Británii.

V příštích několika letech chce Škoda představit šest dalších elektromodelů k dosud osamocenému Enyaqu. V druhém pololetí odhalí ve světové premiéře hatchback Elroq. Vyrábět ho bude v Boleslavi na stejné lince s modelem Enyaq, prodej zahájí začátkem příštího roku. Nedávno automobilka odhalila plány s dalším modelem, jímž bude malý městský elektrovůz Epiq.