Zdraží benzin ještě více kvůli tahanicím o ruskou ropu?

benzin

benzin Zdroj: profimedia.cz

Potíže s dodávkami ropy z Ruska do České republiky z uplynulého týdne mohou vyvolávat strach z dalšího zvýšení cen pohonných hmot u tuzemských čerpacích stanic. Podle expertů by se ale tahanice o ruskou ropu na benzinkách projevit neměly. Ceny pro ně se totiž tvoří hlavně na evropské burze, dalším faktorem je pak aktuální kurz koruny. Rusové se snaží získat za své dodávky ropovodem Družba do Česka lepší finanční podmínky, což však značí nejistou budoucnost nad obchodováním s ruskou ropou.

„Jde o opravdu tvrdé vyjednávání mezi obchodníky. Stát ale těžko může do těchto jednání českých a ruských obchodníků vstupovat,“ uvedl velvyslanec pro energetickou bezpečnost Václav Bartuška. Stát by se podle něj do věci mohl zapojit, pokud by se problém stal politickým a ohrozil by energetickou bezpečnost Česka.

Podle předsedy Společenství čerpacích stanic Ivana Indráčka by se případné zvýšení cen za dodávky ruské ropy nemělo promítnout do konečných cen pohonných hmot. „Ceny, za které nakupujeme od rafinerií, se odvíjejí primárně od cen benzinu a nafty na burze v Rotterdamu,“ řekl Indráček. Dalším významným faktorem při tvorbě cen u pump je měnový kurz koruny.

Stejně tak Bartuška se nedomnívá, že by případné zdražení ruské ropy či přesměrování dodávek mělo mít výrazný vliv na české motoristy. „Myslím, že například výše spotřební daně má mnohem větší vliv na ceny pohonných hmot než cena dodávek z Ruska,“ řekl.

Ruští exportéři posilují a kladou si podmínky

Ruské obchodní společnosti Rosněfť a Lukoil se ve druhém čtvrtletí patrně rozhodly využít pro dodávky ropy do střední Evropy jiné cesty než ropovod Družba. To mělo mít za následek výrazný pokles ropy pro Česko. Dodávky pak ale přislíbil Gazprom Něfť a hlavní tuzemský obchodník Unipetrol následně uvedl, že má veškeré dodávky na duben zajištěny. Musel však vynaložit velké úsilí k nalezení shody s ruskými protějšky.

Ruský provozovatel ropovodů Transněfť již v minulosti na možné potíže s dodávkami do střední Evropy upozorňoval s tím, že ruské společnosti si samy rozhodnou, kudy budou ropu vyvážet, až budou mít k dispozici nové trasy. Nyní získaly novou trasu spuštěním ropovodu BTS-2 s terminálem Usť-Luga na pobřeží Baltu.

Rusko chce omezit své vazby na tranzitní země

„Nestability v dodávkách, možná vyvolané nějakými obchodními rozpory, mohou nahrávat změnám tradičních distribučních cest ropy do Evropy a případným budoucím změnám v cenotvorbě v ropných kontraktech,“ uvedl analytik BH Securities Petr Hlinomaz. Rusko se podle něj snaží ze střední a východní Evropy vytvořit cílové trhy a omezit své vazby na tranzitní země.

Dle Hlinomaze lze těžko odhadovat, zda a případně o kolik by ruská ropa pro Česko mohla zdražit. „Lze se domnívat, že dodávky jsou realizovány na podkladě dlouhodobých kontraktů, kde v cenové klauzuli bude patrně myšleno i na pohyby světových cen ropy a tedy na přizpůsobení cen kontraktů vývoji prostředí,“ dodal analytik.

Význam alternativních tras roste

Objem ropy dopravené ropovodem Družba do Česka v posledních letech klesá. Loni Družbou přiteklo zhruba 57 procent dovážené ropy, v předchozích letech to bylo často kolem 70 procent. Každoročně naopak rostou dodávky ropovodem IKL z Ingolstadtu, který dle zástupců ropného průmyslu může snížené dodávky Družby do určité míry nahradit.