Ztrátový Uber míří na burzu, může se přiživit na menší konkurenci

Uber

Uber Zdroj: Uber

Uber
Uber
Nový šéf Uberu Dara Khosrowshahi.
Uber, ilustrační foto
5
Fotogalerie

Po deseti letech provozu se technologický gigant Uber chystá na burzu. Společnost provozující přepravní aplikaci dodala americké Komisi pro cenné papíry a burzy zprávu o hospodaření, která je posledním krokem před tím, než se makléřům na newyorské burze otevře možnost do společnosti investovat. Vstup na burzu má podle vedení Uberu firmu stabilizovat, podrobnější pohled do účetních knih ale vyvolal také otázky týkající se udržitelnosti byznysu Uberu. 

Sto miliard amerických dolarů, tedy asi 2,26 bilionu korun. Na takovou částku analytici odhadují hodnotu Uberu, který se pomocí moderních technologií snaží narušit trh přepravy lidí a zboží. Jedná se tedy o jednu z nejočekávanějších událostí americké burzy od roku 2014, kdy začalo obchodování s cennými papíry čínského gigantu Alibaba.

I přes vysokou tržní hodnotu však musí Uber svou pozici na trhu obhajovat. Hlavním důvodem jsou především dluhy, které firma neustále vytváří. Loni sice společnost pod vedením Dary Khosrowshahiho skončila v černých číslech, důvodem však byl prodej některých zahraničních aktiv. Po odečtení těchto transakcí firma při tržbách 11,3 miliardy dolarů prodělala 1,8 miliardy.

Vedení firmy přitom neočekává, že by se měl Uber stát v brzké době ziskovým. „Nemáme problém s krátkodobými finančními oběťmi, když v nich vidíme jasné dlouhodobé benefity,“ uvedl v dopise investorům Khosrowshahi. Skutečností ale je, že v poslední době Uber zaznamenává zpomalení růstu tržeb od svých 90 milionů uživatelů, kteří každý měsíc aplikaci používají. Pomaleji stoupají především příjmy z přepravních služeb, naopak se daří zasílání jídla provozovanému pod značkou Uber Eats.

Právě nové byznysové cesty Uber stojí stále více peněz, výdaje firmy proto stále rostou. Společnost přesto investory ujišťuje, že jádro podnikání Uberu, tedy přeprava osob, je v současnosti ziskové. Uber zároveň řidiče v mnoha městech dotuje i přesto, že představují největší výdajovou položku v účetních knihách. Stejně jako ostatní světové technologické firmy se proto Uber snaží investovat do autonomních vozů bez řidiče, což by značně snížilo náklady firmy. V loňském roce tyto investice dosáhly 457 milionů dolarů, celková částka již přesáhla miliardu.

Uber se má na burzu dostat pouze měsíc poté, co se na trzích začala obchodovat konkurenční společnost Lyft. Tu stejně jako Uber trápí dluhy, přesto byli investoři před zahájením obchodování optimističtí. Menšímu Lyftu se na trzích podařilo získat 2,3 miliardy dolarů, tedy asi čtvrtinu částky, kterou očekává Uber. Již druhý den na trzích však pro akcie Lyftu znamenaly pokles pod emisní cenu, nyní se obchodují za 61 dolarů. Další jedenáctiprocentní pokles Lyft zaznamenal právě po zveřejnění dokumentů pro burzovní komisi.

„Na Lyft investoři nahlížejí jako na menšího sourozence Uberu, Wall Street se proto obává, že vstup Uberu na burzu postaví Lyft do negativního světla,“ uvedl pro Bloomberg analytik společnosti Wedbush Daniel Ives s tím, že doposud Lyft těžil ze svého brzkého vstupu na burzu.