Carvago vstupuje do Kosova. S albánským Amazonem vytvoří společný podnik na dovoz aut

Carvago.

Carvago. Zdroj: Carvago

Český startup Carvago, jehož byznys je založený na provozu online tržiště zahraničních autobazarů a dovozu ojetých aut až k zákazníkovi, expanduje do Kosova. Společně s místní technologickou společností Gjirafa, do níž vložila peníze řada českých investorů včetně šéfa Rockaway Capital Jakuba Havrlanta, druhého nejbohatšího Čecha Daniela Křetínského nebo zakladatele Credo Ventures Ondřeje Bartoše, vytváří společný podnik.

Kosovo je první zemí plánované balkánské expanze Carvaga, které už působí na sedmi evropských trzích. Český startup se kvůli tomu spojil s místní obdobou Amazonu, společností Gjirafa. Ta začala před lety působit v Kosovu a Albánii jako vyhledávač, obdoba českého Seznamu. Dnes představuje především videoplatformu s originálním obsahem ve stylu Netflixu a internetové tržiště. Ojetá auta bude společný podnik v Kosovu nabízet pod značkou Carvago by Gjirafa.

„Jedná se vlastně o takový pilotní projekt, v minulosti jsme nikdy nic takového nezkoušeli. I proto do toho jdeme na relativně malém trhu s velice silným partnerem, který má nejen prodejní, ale i mediální a marketingové schopnosti a možnosti, které patří ke špičce v regionu,“ říká zakladatel Carvaga Jakub Šulta. Jeho startup přinese do Kosova nabídku a Gjirafa se svým zázemím se postará o dostatečnou poptávku. Letos hodlá společný podnik investovat do rozvoje byznysu milion eur a prodat stovky vozů.

Carvago ve spolupráci s Gjirafou nabídne v Kosovu klasický servis, který znají například čeští zákazníci, tedy včetně garance, pojištění či financování. Kosovo je v oblasti prodeje ojetých vozů zatím opomíjeným trhem, který nemá kvůli clům a dalším překážkám takový přístup k dovozu aut ze západoevropských autobazarů, přesto jde o poměrně velký trh o velikosti tržeb až 450 milionů eur v loňském roce. 

„Náš obchodní model je postaven na budování důvěry zákazníků vůči nám a s tím nám má právě v regionu pomoci Gjirafa. Když se nám tento postup osvědčí, nevylučuji, že podobný model aplikujeme i do dalších zemí v rámci Evropy,“ doplňuje Šulta. V kosovské pobočce Carvaga budou pracovat desítky lidí. 

Nápad na expanzi do Kosova vznikl na palubě letadla z Prahy do Bukurešti, kde Jakub Šulta společně s Ondřejem Bartošem z investičního fondu Credo Ventures ukazovali mapu Evropy zakladateli Gjirafy Mergimu Cahanimu s plánem, kde všude chce Carvago otevírat pobočky. A Cahani přišel s návrhem na expanzi na Balkán. 

Spuštění nové platformy se v pondělí v Kosovu zúčastnili i kosovský premiér a český velvyslanec. „V Kosovu jde o jednu z nejvýznamnějších technologických událostí letošního roku. Očekávání jsou obrovská. Dokonce jsme už prodali i jedno auto ještě před spuštěním platformy,“ říká zakladatel Gjirafy Mergim Cahani s tím, že expanze Carvaga by mohla dál pokračovat v Albánii, Severní Makedonii a Srbsku.

Carvago předloni utržilo 1,5 miliardy korun. Loni pak vyrostlo zhruba o 50 procent a stejný růst chce letos zopakovat. „Letos se plánujeme podívat do dalších západoevropských zemí, jako jsou Francie a Belgie, velice specifické trhy z pohledu prodeje vozů, ale také důležité na naší cestě uspět v celoevropském měřítku. Na těchto trzích již v rámci skupiny EAG obchodně působíme a spuštění služeb Carvago je dalším dílem do skládačky,“ přibližuje Šulta.

Carvago spadá pod holding EAG, který vlastní například i Cebii, známého českého poskytovatele služeb spojených s prověřováním vozidel.