Češi stvořili další herní hit. Zatím jsme realizovali jen zlomek vizí, říká Jícha z Madfinger Games

Hra Gray Zone Warfare od brněnského studia Madfinger Games.

Hra Gray Zone Warfare od brněnského studia Madfinger Games. Zdroj: Zdroj: Madfinger Game

Hra Gray Zone Warfare od brněnského studia Madfinger Games.
Hra Gray Zone Warfare od brněnského studia Madfinger Games.
Dominik Jícha, marketingový ředitel Madfinger Games
4 Fotogalerie
Jakub Zelenka
Diskuze (0)

České herní studio Madfinger Games si připsalo výrazný úspěch na poli online stříleček. Jejich titul Gray Zone Warfare prodal během pár týdnů po uvedení na konci dubna celosvětově přes milion kopií a psala o něm prestižní média. Pro studio je to přitom první velká hra pro počítače, donedávna se zaměřovalo především na mobilní hry. O složitosti vývoje takové velké hry a o plánech do budoucna mluvil s e15 marketingový ředitel studia Dominik Jícha.

Gray Zone Warfare je realisticky působící taktická střílečka. Bojuje se na ostrově s rozlohou 42 kilometrů čtverečních, kde hráči plní různé úkoly. Mohou potkat i ostatní dalšími hráči ovládané postavy a je jen na nich, jestli setkání skončí spoluprací, nebo krvavou potyčkou. Titul tak neustále pokouší psychiku a hraje s uživateli sociální hru. Gray Zone Warfare se hned po vydání dočkala pozitivního přijetí. Studio titul vydalo v takzvaném předběžném přístupu, což znamená, že hra ještě není zcela dokončená a její tvůrci mohou její definitivní podobu upravit podle ohlasů hráčů. Vývojáři Madfinger Games tak plánují hru dále rozvíjet a vytvářet pro komunitu nový obsah.

Jaký byl pro tým přechod z mobilních platforem na osobní počítače?

Na tento přechod se všichni vývojáři těšili, protože to kromě výzvy naučit se nové věci znamenalo velké osvěžení. Někteří už měli bohaté zkušenosti s vývojem PC her z minulosti, jen se museli naučit práci v Unreal Enginu 5 (typ programu, ve kterém se hra vytváří – pozn. red.). Pro jiné to bylo poprvé, ale protože si všichni vzájemně hodně pomáhali, ten přechod nebyl zas až tak těžký.

V čem se vývoj liší a jaké překážky jste museli překonat?

Rozdílů je určitě hodně. Už jen ten specifický mix žánrů v Gray Zone Warfare znamená hodně rozdílný přístup v designu, kódu, grafice i online službách. Například jsme měli co do činění s největší herní mapou, na které jsme kdy pracovali. Naplnit takový prostor uvěřitelným světem si vyžádalo vytvoření vlastního systému Skalla simulujícího vegetaci. Díky němu jsme svých cílů dosáhli.

Jak teď vidíte potenciál obou trhů, je pro vás stále výhodné soustředit se na mobilní tituly, nebo je zajímavější vytvářet hry pro velké platformy?

Pro malá indie studia s ambicemi vytvořit velkou hru už není mobilní trh dostatečně vstřícný. Mnohem větší šanci uspět mají velké společnosti, které si mohou v obchodech s aplikacemi koupit spoustu reklamy, a na malá studia už se nedostane. Zmenšil se také podíl rozhodování na straně hráčů o tom, jakou hru si koupí, protože se jim v těchto obchodech zobrazují hlavně hry od velkých vydavatelů a studií.

To je častý problém obchodů s aplikacemi na iPhonech a telefonech s Androidem. V čem je jiný trh her pro stolní počítače, kterému dominuje Steam, online obchod, kde se také dají digitální verze her koupit a rovnou stáhnout, ale navíc se tu setkává spousta hráčů?

Digitální distribuce her přes Steam, kde vyšel Gray Zone Warfare, je mnohem více orientovaná na herní komunitu. Zpětná vazba a recenze od hráčů se velmi silně promítají do úspěšnosti her. Nelze si zde koupit reklamu za velké peníze a převálcovat tak všechna malá studia. Steam je pro studia jako to naše velmi přátelská platforma s velkými možnostmi práce s komunitou.

Gray Zone Warfare zažila po vydání velký boom, během několika týdnů jste měli prodáno přes milion kopií. Jak si hra vede nyní?

Gray Zone Warfare si vede pořád velmi dobře, týdenní prodeje se drží na úrovni krásných desítek tisíc kopií. Pro udržení hry v nejlepší kondici neustále vylepšujeme její technický stav a pečlivě plánujeme velké obsahové aktualizace, ve kterých se na řadu dostanou nové nápady a herní mechaniky.

Hra Gray Zone Warfare od brněnského studia Madfinger Games.Hra Gray Zone Warfare od brněnského studia Madfinger Games. | Zdroj: Zdroj: Madfinger Game

Co musíte nyní dát do pořádku, aby byla komunita spokojená?

Gray Zone Warfare vyšla v předběžném přístupu, a proto je potřeba vylepšit především technický stav hry, optimalizaci výkonu a stabilizaci serverů, abychom hráčům umožnili nerušené hraní a větší ponoření do atmosféry herního světa. Pozitivní odezvu sklízí především unikátní kombinace herních prvků, která umožňuje hráčům pomalejší a taktičtější postup společně s napětím všudypřítomného nebezpečí v pohlcujícím prostředí džungle a vesniček jihovýchodní Asie.

Jak plánujete hru dál rozvíjet?

V rámci předběžného přístupu se nacházíme ve fázi vývoje, která je vysloveně věnovaná dalšímu rozvoji. Momentálně jsme do hry implementovali pouze zhruba dvacet procent z naší celkové vize. Než vydáme plnou verzi hry, budeme všechny nové přídavky pečlivě konzultovat s naší herní komunitou. Velké aktualizace plánujeme vydávat pravidelně, zhruba každého půl roku

Splnily prodeje hry vaše očekávání? Šéf studia Marek Rabas na síti X vysvětloval, jak je náročné provozovat online hru a že ani velké prodeje automaticky neznamenají, že jste s vývojem za vodou.

Vývoj hry musí pokračovat tak, aby si udržela zájem trhu, což se odráží v prodejích. Nejvýraznější provozní náklady velkého online titulu, který se má rozvíjet následujících několik let, představují samotní zaměstnanci a serverové služby. Ty je třeba financovat ze stabilního příjmu studia. Proto je nezbytné hru neustále vylepšovat, aby se dobře prodávala a zajistila tak prostředky na pokrytí těchto nákladů po co nejdelší dobu. Prodeje zatím splnily naše očekávání, a v některých ohledech je dokonce předčily. 

Dominik Jícha

Prošel řadou herních studií, ve kterých se staral o marketing a propagaci značky. Působil například v pražském Bohemia Interactive a také v brněnském Ashborne Games, které vydalo populární hru Last Train Home o českých legionářích v Rusku. V Madfinger Games pracuje jako marketingový ředitel.

Tento rok se chystá do prodeje řada velkých českých titulů. Je podle vás rok 2024 pro české hry a vývojáře mimořádně silný?

V kontextu mezinárodní situace v herním průmyslu, kde už dva roky dochází k velkým propouštěním a škrtům, jsou veškerá herní studia opatrnější. Rok 2024 může být pro česká studia z tohoto pohledu silný. Velký úspěch Gray Zone Warfare bude velmi pravděpodobně provázet i pokračování českého hitu Kingdom Come: Deliverance 2 a určitě bychom všichni rádi viděli i úspěchy dalších studií s jejich projekty.

Jaké jsou podle vás podmínky pro vývojáře v tuzemsku? Měl by stát hernímu průmyslu víc pomáhat, jako se to děje třeba v Polsku?

Podmínky jsou v naší zemi pořád neuspokojivé v celé řadě oblastí. K největším problémům patří nedostatečná infrastruktura vzdělávacího systému, která generuje menší množství profesí, než pracovní trh počítačových her potřebuje. Dále tu máme velké legislativní překážky a byrokracii při přijímání nových zaměstnanců ze zahraničí. Oproti třeba Polsku tu také chybí smysluplné granty na vývoj počítačových her.

Dominik Jícha, marketingový ředitel Madfinger GamesDominik Jícha, marketingový ředitel Madfinger Games | Zdroj: Zdroj: Madfinger Game

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!

Začít diskuzi