Česká Creative Dock se stává světovým obrem v budování firem. Získala německou FoundersLane

Šéf Creative Dock Martin Pejša

Šéf Creative Dock Martin Pejša Zdroj: Osobní archiv

Šéf společnosti FoundersLane Felix Staeritz
2
Fotogalerie

Tuzemská společnost Creative Dock Group, která vytváří firmy a technologické projekty na míru, koupila za nezveřejněnou částku německou společnost FoundersLane. Díky této zásadní akvizici se stala patrně největším nezávislým hráčem na světě v relativně mladé kategorii budování firem. Roční obrat skupiny má během dvou let vzrůst na více než sto milionů eur, přibližně 2,5 miliardy korun. V dalších letech počítá se zhruba padesátiprocentním růstem.

Společnost Creative Dock bude do konce roku zaměstnávat přes šest set pracovníků v sedmi pobočkách s centrálami v Curychu, Praze, Berlíně a v Rijádu. S německou FoundersLane zatím vytvořila na zakázku více než stovku firem v oblasti fintechu, elektronických tržišť, maloobchodu, logistiky nebo e-zdravotnictví.

„Se společností FoundersLane spolupracujeme dva roky. Úspěšně spoluvytváří kategorii budování firem,“ uvedl zakladatel a CEO společnosti Creative Dock Martin Pejša. „Chceme vytvářet společnosti a produkty, které budou v příštích pěti letech využívány zhruba jednou miliardou lidí po celém světě,“ dodal. 

Creative Dock byla jednou z prvních společností, které před deseti lety začaly stavět digitální firmy a projekty na klíč. Současná akvizice z ní dělá největšího nezávislého hráče v rychle rostoucí kategorii corporate venture building (CVB), tedy tvorby firem. 

Že je firma Creative Dock opravdu silným hráčem na trhu, potvrzuje i tuzemský expert na oblast fúzí a akvizic Jan Frey z advokátní kanceláře Rowan Legal. „Avizovaným spojením Creative Dock a FoundersLane vzniká extrémně silný hráč v segmentu CVB nejen v evropském regionu, ale pravděpodobně i v globálním měřítku,“ uvádí.

Společnost předpokládá, že v oblasti budování firem zaznamená více než padesátiprocentní roční růst. Velké korporace a firmy totiž přecházejí od investic do rizikového kapitálu k cílenějšímu přístupu k budování firem. Creative Dock se tak na globálním trhu s hodnotou stovek miliard eur stává novým nezávislým lídrem vedle poradenských firem, jako jsou BCG Digital Ventures a Leap by McKinsey.

„Pro klienty obou společností znamená akvizice rozšíření možností, ať už díky rozmanitosti služeb, znalosti dalších průmyslových odvětví nebo schopnosti lépe škálovat projekty po celé Evropě. Během několika příštích let vybudujeme s Creative Dock stovky podniků,“ říká spoluzakladatel a generální ředitel FoundersLane Felix Staeritz. 

Za posledních dvanáct měsíců vynaložila Creative Dock 55 milionů eur jen na akvizice. Nedávno koupila švýcarskou inovační firmu Spark Works a německou společnost Rohrbeck Heger, která je vedoucím evropským hráčem v oblasti strategického plánování a foresightingu (nástroj umožňující systematické uvažování o možných variantách budoucího vývoje – pozn. red.).

Německá firma FoundersLane, která působí také v Saúdské Arábii, je předním tvůrcem firem a technologických projektů v segmentech klimatu, zdraví a mobility. V roce 2016 ji založili Felix Staeritz, Andreas von Oettingen a Michael Stephanblome. Tým vyvíjí digitální obchodní modely spojením agility (strategie, která umožňuje firmě přizpůsobovat se prostředí, udržet krok se změnami a trendy tak, aby zůstávala moderní – pozn. red.) a myšlení technologických podnikatelů se silou korporací.

Creative Dock uvedla na trh více než 65 společností v devíti zemích. Na českém trhu je známá zejména díky službě Zonky, kterou stavěla pro Home Credit. Mezi současné tuzemské projekty patří věrnostní program v aplikaci Můj Albert nebo projekt Domy sobě pro společnost Veolia, který řeší energetické úspory bytových domů. Další projekt Digitální dílna staví weby malým podnikatelům ve spolupráci se společností VISA a Komerční bankou.

Mezi klienty FoundersLane patří E.ON, Vattenfall, Adidas, Allianz, Trumpf nebo Saptco. Zákazníky Creative Dock jsou Société Générale, Raiffeisen Bank International, Avast, Škoda Auto, Mondeléz, Talanx Group, SwissRe, Vodafone či Veolia. Nynější akvizicí získá Creative Dock silnou pozici také v regionech Blízkého východu a severní Afriky, kde se chystá v příštích pěti letech investovat přes sto milionů eur. 

Video placeholde
Jak se počítá inflace a co najdete ve spotřebním koši • Videohub