Českým e-shopům vadí dvojí metr. Online tržiště a pravidla pro ně chce řešit také stát
Neférové uvádění slev nebo neplnění povinností souvisejících s poplatky za likvidaci obalů, to jsou jen některé příklady porušování pravidel, jichž se podle tuzemské e-commerce dopouštějí zahraniční online tržiště. Situací se zabývá i česká vláda, která chce téma marketplace přinést i na prosincovou Radu ministrů EU, zejména problatičnost jejich fungování z hlediska ochrany životního prostředí. Například marketplace Trendyol ale podle svých slov všechna pravidla dodržuje. I přes vzrůstající počet digitálních tržišť čeští zákazníci stále preferují domácí e-shopy.
Iniciativu za rovné podmínky spustil už v srpnu v rámci platformy IT People internetový obchod Mironet. Podle jeho generálního ředitele Roberta Novotného chce platforma v této věci spolupracovat i s Asociací pro elektronickou komerci (APEK), která zastupuje více než 650 českých e-shopů a vstoupit do ní se chystá i Mironet. „Podporujeme jakoukoli iniciativu, která míří stejným směrem, jakým jdeme my,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška, žádné konzultace mezi oběma stranami však zatím neproběhly.
Kde může pomoci stát
Asociace se podle Vetyšky setkává se zástupci státu a problematiku s nimi řeší. „Vnímáme od nich pozitivní odezvu. Všichni cítíme, že by český obchodník neměl být znevýhodněn oproti zahraničnímu. Odvádí tu daně, poskytuje zaměstnání, využívá další služby od lokálních subjektů,“ říká Vetyška. Zároveň však zdůrazňuje, že aktivity APEK nesměřují proti někomu konkrétnímu.
„Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) se ztotožňuje s potřebou zajistit rovné podmínky pro podniky působící v EU i mimo ni,“ uvedla Petra Milcová z tiskového oddělení. K přímému jednání ministerstva se zástupci APEK však podle ní zatím nedošlo.
Podle Ministerstva průmyslu a obchodu, do jehož gesce spadá například regulace elektronického obchodu nebo ochrany spotřebitele, je však nutné rozlišit, zda k porušování dochází ze strany prodejců, jejichž zboží marketplace nabízí, nebo provozovatele online tržiště. „V prvním případě marketplace nenesou odpovědnost, pokud samy nespadají do této kategorie. Vzhledem k jejich významu v digitálním prostředí mají ale povinnosti spojené s jejich rolí zprostředkovatelů, například podle DSA, tedy regulaci digitálních služeb EU, nebo nařízení o obecné bezpečnosti výrobků,“ doplňuje Milcová.
Pravdila dodržujeme, tvrdí Trendyol
Na to, jak hlídá dodržování pravidel online prodeje, se deník e15 zeptal internetového tržiště Trendyol, které se zaměřuje se především na prodej oblečení. Marketplace, který v Česku otevřel začátkem tohoto roku, je z většiny vlastněn čínským koncernem Alibaba, pod který patří i další z online tržišť AliExpressu.
„Přestože v Česku neprodáváme elektroniku, snažíme se dodržovat všechny zavedené a příslušné předpisy EU. Naše týmy pravidelně přezkoumávají naše procesy, aby zajistily odpovědné postupy všude, kde je to možné, a používají udržitelné materiály a inovativní návrhy, aby snížily množství obalového odpadu,“ uvedla společnost ve své odpovědi.
Trendyol se zařadil k tržištím jako Allegro, Kaufland, Temu nebo Shein, která se v tuzemsku snaží o expanzi. „Český trh se pro nás rychle stal druhým největším ve střední a východní Evropě,“ říká Cristian Mosoia, manažer komunikace společnosti v regionu střední a východní Evropy. Čeští prodejci však na Trendyolu, podobně jako na některých dalších tržištích, své zboží nabízet nemohou. Jak ale jeho zástupci e15 informovali, marketplace se to chystá ještě do konce roku zěmnit.
Bezpečnost až na posledním místě
Navzdory rozšiřující se nabídce online tržišť tuzemský spotřebitel stále dává přednost českým e-shopům. Jak vyplývá ze studie, kterou si nechala vypracovat asociace APEK, 69 procent dotázaných zamířilo v posledním roce za nákupem právě k nim, a především k těm velkým.
Studie rozlišuje tržiště, která působí v Česku, a ta, jež operují ze zahraničí. U první skupiny, jež cílí přímo na české zákazníky, ať už reklamou nebo rozhraním a zázemím služeb, a do které studie řadí Allegro nebo Temu, nakoupila v posledním roce zhruba polovina dotazovaných spotřebitelů. U druhé skupiny, do které podle výzkumu patří například Amazon nebo eBay, 20 procent. E-shopy specializované jen na určité produkty nebo značky využilo jen 17 procent oslovených. Polovina zákazníků se navíc po úspěšném nákupu na tržišti vrací s objednávkou přímo do daného e-shopu.
Studie také zaznamenla, že cena zboží hraje největší roli při volbě nákupu na marketplace. Za rozhodující faktor ji označilo 70 procent respondentů. S odstupem následují cena doručení a šíře nabídky zboží, ty jsou klíčové přibližně pro třetinu nakupujících. Naopak ochranu osobních dat, dodržování formálních pravidel ochrany spotřebitele ze strany tržiště nebo důvěryhodné informace v rámci obchodních podmínek označilo za prvořadé jen zhruba 10 procent lidí.