Čínská ekonomika chladne, ale poptávka po nových vozech roste

Škoda Rapid, miliontý vůz české značky vyrobený v Číně

Škoda Rapid, miliontý vůz české značky vyrobený v Číně Zdroj: Skoda Auto

Čínský motor světové ekonomiky se zadrhává. Růst druhé největší ekonomiky na světě klesl v prvním pololetí na 7,6 procenta. Jedná se o nejslabší výsledek od roku 1999.

V prvním čtvrtletí roku 2013 růst čínské ekonomiky zpomalil na 7,7 procenta ve druhém na 7,5 procenta, uvedl to šéf čínského statistického úřadu Sheng Laiyuan. Výkon druhé největší ekonomiky světa byl podle statistiků v celém prvním pololetí vyrovnaný a HDP v něm vzrostl o 7,6 procenta. Růst v Číně se nicméně zpomalil už podeváté za posledních deset čtvrtletí.

Peking dal již dříve najevo, že se nyní zaměřuje na strukturální reformy a pomalejší růst ekonomiky je ochoten tolerovat. „Navzdory zpomalení tempa hospodářského růstu Číny se strukturální reformy vyplácejí,“ prohlásil ministr financí Lou Ťi-wej. Vláda se v reformách zaměřuje na to, aby se snížila závislost ekonomiky na vývozu a investicích a vzrostl význam domácí spotřeby.

Solidní růst slábne

Oficiálním cílem vlády pro letošní rok je dosáhnout růstu HDP o 7,5 procenta. To je sice na světové poměry působivá expanze, pro Čínu by to ale znamenalo nejpomalejší tempo za posledních 23 let. Loni hrubý domácí produkt Číny vzrostl o 7,8 procenta, což bylo nejméně od roku 1999.

Slabý růst v Číně může mít negativní dopady na další ekonomiky, a to jak v Asii, tak ve zbytku světa. Čína je v posledních letech hlavním motorem růstu světové ekonomiky a stala se významným dovozcem komodit i spotřebního zboží. Podle Shenga, který citoval z on-line průzkumu u 250 tisíc velkých a středních podniků, se však dvě třetiny z oslovených manažerů vyjádřily ohledně budoucího ekonomického vývoje optimisticky.

Sheng Laiyuan, šéf statistiků mírní špatné zprávy z poslední doby, kdy se hovořilo o velkém zadlužení jednotlivých provincií a problémech s likviditou čínských bank. „Čínská centrální banka zjistila, že čínské banky mají dostatek peněz a kvalita vkladů je vysoká. Míra špatných úvěrů v komerčních bankách byla v první polovině roku jen jedno procento,“ uvedl šéf statistiků. Peking se však musí stále vyrovnávat s biliony dolarů dluhů, které nahromadily regionální a místní správy v letech globální finanční krize 2008 až 2009. Vláda tehdy zasáhla na podporu ekonomiky rozsáhlým výdajovým programem a otevřela stavidla výdajům místních vlád.

Zájem o nová auta dál poroste

Čína se podle anelýzy statistického úřadu musí nyní zaměřit na další rychlou urbanizaci a zlepšení dopravní dostupnosti. V Číně totiž žije přibližně 170 milionů pracovníků, kteří za prací dojíždějí. Další možnosti má Čína v rozvoji provincií.

Východní část totiž zaostává za pobřežními a městskými oblastmi o pět až deset let. Jako příklad velkého růstu poptávky Sheng uvedl automobilový průmysl. K radosti německých automobilek, jako je VW nebo BMW, které vykazují v Číně dvouciferný růst, zájem podle dlouhodobé prognózy nebude opadávat. V Číně je totiž stále málo aut. Na 100 rodin připadá pouze 21 vozů a v zemědělských oblastech dokonce jen 18. V Číně se daří zejména prodeji SUV modelů, ten v pololetí vzrostl o 55,7 procenta.