Diamanty ztrácejí lesk, krizí prochází celé odvětví

Diamant

Diamant Zdroj: archiv

Diamant
2
Fotogalerie

Celé diamantové odvětví od těžby až po zpracování je v krizi. Diamanty totiž nejsou věčné, mohl by člověk oponovat názvu jedné z klasických bondovek, aby vystihl současnou realitu. 

Spotřebitelé na celém světě místo nákupu prstenu nebo přívěsku s jedním velkým a kvalitním diamantem stále častěji vybírají šperky s několika menšími kameny, které jsou často nižší kvality.

Rozdíl je potom zásadní, protože cena šperku s menšími diamanty oproti klenotu s velkým diamantem může být klidně třetinová. Důvodem je, že větší diamanty jsou daleko vzácnější než menší. A jejich cena proto rapidně narůstá s velikostí. Půlkarátový diamant tak může stát 40 tisíc až 50 tisíc, ale karátový už 150 tisíc až 200 tisíc. Jeden karát představuje 0,2 gramu.

Prodej šperků s menšími diamanty je výhodný pro prodejce, mohou na tom ušetřit. „Je to pro ně výhodnější. Šperk vypadá vizuálně stejně a honosně, ale je v něm sedm malinkých kamenů místo jednoho velikého,“ uvádí majitel společnosti Solide Diamonds Ondřej Vachůn a dodává: „Osazení kameny menších velikostí pak snižuje výrobní náklady.“

Výsledkem trendu je, že obsah diamantů ve špercích od roku 2011 klesl na úrovně z uplynulé dekády, což jistě netěší těžaře diamantů v čele s firmou De Beers. Nastolený trend ve výrobě klenotů může přitom pokračovat. „Vypadá to, že obsah diamantů bude pravděpodobně nadále klesat,“ uvedl pro agenturu Bloomberg Anish Aggarwal.

Podle něj se méně peněz dává na nákupy vzácných kamenů, protože šperkařské firmy šetří kvůli rostoucím provozním nákladům. Zároveň asijští klienti v rostoucí míře akceptují nižší kvalitu kamenů. Na českém trhu jsou pak podle majitele klenotnické firmy ALO Diamonds Alojze Ryšavého dva druhy spotřebitelů.

„Na jedné straně existuje skupina zákazníků, kteří si jednou za čas koupí pro radost nebo jako dar pro své blízké šperk s malým diamantem, na druhé straně existuje velmi početná skupina investorů, kteří si pořizují hodnotné šperky jako dlouhodobý investiční nástroj,“ popisuje.

Výrobu šperků navíc ovlivňují nové postupy. „Moderní technologie umožňují vytvořit šperky se sofistikovaným designem,“ upozorňuje Vachůn. Doménou velkých šperkařských firem jsou pak podle něj šperky s větším počtem menších kamenů, kde je kladen důraz na design klenotu. Na situaci na trhu již těžaři diamantů zareagovali. Diamantový kolos De Beers zvý- šil v uplynulém roce výdaje na marketing na 140 milionů dolarů, což je nejvíce za téměř deset let.

Jak být bohatý? Dozvíte se to v investičním magazínu E15. Na stáncích od 19. února, objednávejte také zde >>>

Video placeholde

Jak být bohatý - investiční magazín E15 Premium • E15