Do brašnářství Bagind vstupuje zakladatel Shoptetu. Jde teď o dramatický segment, říká

Módní značka sází na jednoduchost a praktičnost. Za většinou jejích návrhů stojí kreativita Lukáše Matějčka a šikovnost a um brašnáře indického původu Dennise.

Módní značka sází na jednoduchost a praktičnost. Za většinou jejích návrhů stojí kreativita Lukáše Matějčka a šikovnost a um brašnáře indického původu Dennise. Zdroj: Archiv Lukáše Matějčka / Bagind

Šimon Kačírek
Diskuze (0)

Společnost Bagind vítá ve svých řadách nového investora. Je jím Miroslav Uďan, jedna z nejvýraznějších osobností českého e-commerce a zakladatel firmy Shoptet. Vyplývá to z dosud nezveřejněného dokumentu, který má redakce e15 k dispozici. Nově bude vlastnit pětiprocentní podíl ve značce, která se zaměřuje na výrobu kožených zavazadel. Doplní tak dvojici dosavadních majitelů, Lukáše Matějčeka a Václava Staňka, zakladatele Vasky.

Kromě firmy Vasky, jejímž je zakladatelem a majitelem, Staněk už od roku 2017 podniká spolu s Matějčkem v oblasti brašnářství. Jejich společnost Bagind letos cílí na obrat 45 milionů korun a zároveň má nového investora Miroslava Uďana. Ten stál v roce 2009 jako spoluzakladatel u zrodu společnosti Shoptet, která je platformou pro vytváření a správu e-shopů. Funguje přes ni více než 40 tisíc internetových obchodů, a ve svém oboru je tak největší v Česku. Až do roku 2021 byl Uďan jejím generálním ředitelem. O dva roky později prodal polovinu ze svého třicetiprocentního podílu a ze získaných peněz založil nový startup s názvem Out of Dark, který ale letos skončil. Nově tedy přidává do svého portfolia i tradičnější odvětví.

„Asi se nedalo posledních pár dní nevšimnout, jak sledovaný je obor kožedělného brašnářství. Tak jsem si řekl, že skočím i do tohoto dobrodružství a na lidská dramata bohatého segmentu,“ okomentoval svoji novou akvizici Uďan s jednoznačným odkazem na současné peripetie kolem Brašnářství Tlustý.

Z posily do týmu má velkou radost i Staněk. „Našli jsme dalšího do party, který nám sedl jako byznysmen i jako člověk. A naštěstí pro nás má za sebou více zkušeností, než jsme měli my na našich začátcích. Koho víc si přát do rozběhlého e-commerce projektu než člověka, který zlehčil cestu statisícům lidem, aby mohli být online podnikatelé,“ říká k novému investorovi.

S Bagindem mají společníci do budoucna velké plány. Firma se v letošním roce poprvé podívala více za hranice. Největší úspěch zaznamenala na německém trhu. V rámci snahy o větší udržitelnost také uvedla do prodeje produkty, které jsou vyrobeny z recyklovaných PET lahví.

Koncem loňského a začátkem letošního roku ale Bagind musel zavřít všech pět svých kamenných prodejen, které v Česku provozoval. „Náklady na jejich provoz dlouhodobě přerůstaly výnosy. E-shop nám navíc udělá téměř desetkrát větší tržby,“ okomentoval situaci již dříve Matějček.

Bagind také již několikrát spojil síly s crowdfundingovou platformou Fingood, která pomáhá zejména malým a středním podnikům získat finanční prostředky pomocí skupinového investování. Prostřednictvím crowdfundingu mnoho malých investorů pověří určitou firmu, aby jim zhodnotila jejich peníze. Bagind začal spolupracovat s Fingood, aby překlenul nadcházející náročné období předvánočních prodejů, kdy využije peníze na naskladnění zboží.

Konkurenční Brašnářství Tlustý se aktuální potýká s kritikou svých zákazníků, které firma na začátku srpna požádala, aby jí pomohli pomocí nákupů zboží odvrátit krach. „Může nám to zlomit vaz,“ vzkázal Petrův redakci e15 s tím, že se vlivem informací na sociálních sítích a v médiích od firmy odvracejí zákazníci, kteří si po výzvě koupili některý z produktů brašnářství. „Někteří lidé, jak rychle a impulzivně nakoupili, tak rychle teď zakázky ruší,“ doplňuje. Podíl vrácených objednávek se má pohybovat mezi deseti až dvaceti procenty.

„Řádově se však jedná o nižší stovky tisíc korun, které tím společnost ztratí. To pro malou firmu, jako je Brašnářství Tlustý, představuje třeba týdenní tržby. Kvůli tomu nebude na materiál,“ vysvětluje a z celé vzniklé situace obviňuje hlavně média. „Riziko insolvence je dáno zejména souvislostmi s vytvořením mediálního tlaku a stále trvá. O pokračování brašnářství rozhodnou zákazníci,“ doplnil. Krach prý může přijít velmi brzy, a budoucnost firmy je tedy nejistá.

Brašnářství Tlustý se snažilo vylepšit si hospodaření nejen apelem na své zákazníky z minulého týdne, ale ve druhé polovině března a na začátku dubna letošního roku obdrželo také dvě finanční podpory od Národní rozvojové banky (NRB). Ty byly poskytnuty za účelem pořízení zásob. Celkem firma získala podporu ve výši téměř 900 tisíc. 

Začít diskuzi