Dobrý přivýdělek. Za doporučení nového kolegy dávají firmy zaměstnancům desetitisíce

Skladník - ilustrační foto.

Skladník - ilustrační foto. Zdroj: profimedia

Noční oprava ve vršovickém depu.
Válcovna trub v Liberty Ostrava
Rekonstrukce dálničního mostu u Velkého Meziříčí.
Pracovní porada - ilustrační foto.
5
Fotogalerie

Českým firmám chybí zaměstnanci. A klasické metody náboru nestačí. Podniky se ve snaze přivábit nové pracovníky předhánějí ve vyplácení odměn svým zaměstnancům, kteří získají nového kolegu. Náborové příspěvky pro nové kolgy jsou pak bezmála samozřejmostí.

"Odměny kmenovým zaměstnancům za doporučení svých přátel jsou nyní nejdůležitějším a nejefektivnějším nástrojem náboru a velká část firem ho využívá. Běžné jsou odměny deset a více tisíc za výrobní pozice a například v IT to bývá i padesát tisíc," hodnotí aktuální situaci na pracovním trhu Jiří Halbrštát, manažer náboru a marketingu personální agentury ManpowerGroup.

Tento systém podle něj generuje kvalitní kandidáty, protože zaměstnanci obvykle doporučí jen známé, za které se mohou zaručit, aby si neudělali interně ostudu.

"Využívá se na všechny typy pozic, ale nejvíce při hromadných náborech ve výrobě, dopravě  a logistice, ve službách a nebo na kvalifikovaná místa v IT," dodává Halbrštát.

Podle dat společnosti LMC, která provozuje například portál práce jobs.cz, dnes na doporučení do svého stávajícího zaměstnání pracuje téměř třetina všech lidí.

"V posledních letech jsme navíc svědky nárůstu počtu pozic s finanční odměnou ze strany zaměstnavatele za doporučení nového kolegy," uvádí zástupce LMC Tomáš Ervín Dombrovský.

Spočítejte si čistou mzdu nebo důchod >>>v kalkulačkách E15

Letos v červenci bylo v České republice bez práce 205 tisíc lidí, což je nejnižší hodnota pro tento měsíc od roku 1996. Počet volných pracovních míst dlouhodobě převyšuje počet uchazečů o práci. Z ankety webu E15.cz mezi firmami pak vyplývá, že příspěvek za doporučení kolegy i přímý náborový příspěvek je všeobecně rozšířený trend.

V dopravě je v současné době největší poptávka po řidičích a strojvůdcích. Na tom se shodují zástupci Českých drah, RegioJetu i Leo Expresu. „Náborový příspěvek u strojvedoucích je třicet  tisíc korun. Bonus za doporučení vyplácíme až do výše dvaceti tisíc korun, ale je podmíněn dobou trvání pracovního poměru minimálně na tři měsíce,” vypočítává Emil Sedlařík z Leo Expressu.

Ještě štědřejší jsou v náborovém příspěvku České dráhy, ty vyplácejí u vybraných profesí až padesát tisíc. Takový náborový program funguje u Českých drah poslední tři roky. „Za toto časové období se nám díky motivačnímu náborovému příspěvku, inzerci v tisku a na nádražích podařilo stabilizovat nábor do klíčových profesí. Také jsme využívali motivační finanční nástroj ve formě odměny za doporučení a získání nového zaměstnance do klíčových provozních profesí. V současné době zvažujeme jeho obnovení,“ říká Soňa Schwarzová, ředitelka personálního odboru ČD.

Odměnu za nástup k podniku, či úspěšné doporučení nového zaměstnance jiným kolegou funguje i u RegioJetu a pohybuje se v řádech tisíců korun podle pozic. Příspěvek pro nového zaměstnance je stejný jako u Českých drah. „Náborový příspěvek aktuálně využíváme například v případě strojvedoucích nebo řidičů autobusů, ale i u dalších pozic. Nově nastupujícím strojvedoucím vyplácíme jednorázový náborový příspěvek ve výši 50 tisíc korun, u řidičů autobusů je to třicet tisíc. Příspěvek za doporučení nového kolegy se pohybuje v řádu tísíců korun,“ vypočítává mluvčí dopravce Aleš Ondrůj.

Jiný, než finanční model benefitu zvolila pro své lidi přepravní platforma Liftago. Ta nabízí za získání nového kolegy například do obchodu, marketingu, či IT bonus deset až patnáct tisíc korun na cestování v rámci své služby.

Podle průzkumů společnosti LMC firmy často nesahají za doporučení pouze po peněžní odměně, ale odměnou může být například volno navíc nebo různé dárkové poukazy na zboží a služby. 

S nedostatkem kvalifikovaných zaměstnanců se kromě dopravců potýkají i výrobní podniky. I ty nabízejí zajímavé nástupní podmínky. „Naši zaměstnanci mohou získat za doporučení šikovného kolegy nebo kolegyně do týmu finanční odměnu ve výši až dvacet tisíc korun. Nový pracovník může obdržet náborový příspěvek až padesát tisíc korun,“ říká k problematice Pavla Janoušová, personální ředitelka výrobce vstřikovacích systémů pro dieselové motory Motorpal. Obchodník s nábytkem IKEA nabízí za doporučení kolegy 11 tisíc, stavební firma Metrostav 10 tisíc korun.  

A stejnou cestu zvolili i v Dubí, kde stojí obří sklárna na výrobu lahví O-I. Její personální šéfová Blanka Stránská doporučení nových kolegů od těch stávajících vítá a uvádí, že  po zapracování nováčků dávají zaměstnancům za pomoc při jejich náboru bonus ve výši až pětadvacet tisíc korun. „Takto k nám za rok nastoupilo zhruba deset lidí,“ doplňuje Stránská.

Příspěvky za doporučení jsou tématem i v huti Liberty Ostrava, která se jako mnoho jiných průmyslových firem potýká s generační výměnou. Průměrný věk ve firmě je 47 let a zkušení pracovníci postupně odcházejí do důchodu. „Na jejich místo musíme najít kvalifikované mladé adepty, což není jednoduchá věc. V některých případech také spoléháme na doporučení našich zaměstnanců a za doporučení pracovníka, který úspěšně projde zkušební lhůtou, nabízíme finanční odměnu,“ uvádí ředitelka firemní komunikace Barbora Černá Dvořáková.