„Stát by neměl vlastnit společnosti, které fungují v tak silném konkurenčním prostředí,“ řekl Řehoř. Požádá proto ministerstvo financí o svolení, aby mohl zahájit jednání o odkupu zbytkového podílu se společností Travel Service. „Musíme si ale uvědomit, že existuje akcionářská smlouva a že by to muselo být se souhlasem Korejců,“ upozornil. „Když to nevyjde s Travel Service, pokusíme se to prodat někomu jinému,“ dodal Řehoř.
Ministerstvo financí úplnou privatizaci ČSA podporuje. Prodej ostatním akcionářům je ale jen jednou ze zvažovaných variant, řekl ČTK mluvčí ministerstva Radek Ležatka.
Pokud by se stát s největšími českými aerolinkami dohodl, získal by Travel Service v ČSA navrch nad nynějším největším akcionářem, Korean Air. Travel Service, který od března drží 34 procent akcií ČSA, nyní ale nemá o navyšování svého podílu zájem. „O další podíl nebudeme v této fázi usilovat,“ řekl minulý týden v rozhovoru pro E15 spolumajitel firmy Jiří Šimáně.
ČSA se stále zmenšují
Privatizace ČSA začala na jaře 2013, kdy Korean Air od státu koupily 44 procentní podíl v národním dopravci. Na dalších 34 procent akcií měli Korejci předkupní právo, které po dohodě s Travel Service využili k tomu, aby akcie národního dopravce vzápětí přeprodali české společnosti.
Travel Service převzal díky svému růstu z minulých let podíl v národním dopravci jako větší partner. ČSA se naopak neustále zmenšují. Ještě před několika lety by to přitom bylo naopak. Loni Travel Service přepravil na svých linkách 4,45 milionu lidí, s ČSA jich letělo 2,27 milionu.