Aerolinky budou potřebovat dvojnásobek pilotů, už teď ale nemají kde brát

Piloti, ilustrační foto

Piloti, ilustrační foto Zdroj: Profimedia

letadlo
Letiště Václava Havla Praha.
Letiště Václava Havla Praha.
Piloti, ilustrační foto
Letiště Ruzyně
8
Fotogalerie

Letecký průmysl čeká v příštích dvou dekádách masivní rozvoj. Z projekcí Mezinárodní organizace pro civilní letectví ICAO vyplývá, že se roční objem přepravených osob do roku 2036 téměř zdvojnásobí na necelých osm miliard. S tím má výrazně růst poptávka po zaměstnancích v letectví, především po pilotech a letových dispečerech. Pilotů je přitom už nyní vážný nedostatek.

Nejžádanějším „zbožím“ na trhu práce budou piloti letadel s kapacitou přes sto míst k sezení, a to hlavně v Asii a Tichomoří. Nyní jich zde pracuje přes osmdesát tisíc, do roku 2036 budou aerolinky potřebovat čtyřnásobek. Významně má poptávka stoupnout také na Středním východě, kde má do kokpitů v ideálním případě usednout 46 tisíc pilotů místo stávajících dvaceti tisíc. V Evropě bude potřeba téměř dvojnásobek nových pilotů.

O něco nižším tempem přibude letových dispečerů. V roce 2016 organizovalo vzdušný prostor po celém světě 81 tisíc osob, do roku 2036 to má být 123 tisíc. K nejvyššímu nárůstu, téměř dvojnásobnému, dojde v Asii.

Aby se poptávka po nové pracovní síle skutečně naplnila, se musí vytrénovat v průměru 67 nových pilotů a třináct nových dispečerů denně, uvádí ICAO.

„Průmysl se vyvíjí tak rychle, že nám to přidělává spíše vrásky než radost. Největší výzvou je zvládnout nárůst letů, který je vedle Evropy enormní hlavně v Asii,“ řekl deníku E15 Jan Klas, ředitel Řízení letového provozu.

„Pokud se v Asii třeba jen malá část populace přesune do střední třídy a tito lidé začnou létat, byť jen jednou ročně, celkové objemy přepravy se zvyšují zásadním způsobem. Jsou to pro mne těžko představitelné vyhlídky. Systém s takto výrazným nárůstem nepočítal,“ dodal.

Podle odborníka na leteckou dopravu Tomáše Hampla představuje velký problém nedostatečná infrastruktura letišť ve vyspělých zemích. „V řadě států už naráží na vlastní kapacitu. Amsterdam či Paříž nejsou nafukovací. Byť se průmysl potýká s aktuálním nedostatkem pilotů, problém s infrastrukturou je do budoucna ještě hůře řešitelný,“ okomentoval Hampl.

Ačkoliv lze v Česku čekat zvýšení nákladů na mzdy početnějšího personálu Řízení letového provozu, státní podnik zároveň více vyinkasuje na poplatcích od aerolinek. Ty platí za využití tuzemského vzdušného prostoru. Například za čtyřsetkilometrový let s největším letadlem Airbus A380 platí dvacet tisíc korun. V současnosti létá denně nad Českem zhruba padesátka těchto letadel a mnoho dalších.