Aerolinky používají půlstoletí staré systémy. Čekají se další výpadky

Boeing 767 Delta Airlines na ruzyňském letišti

Boeing 767 Delta Airlines na ruzyňském letišti Zdroj: E15 Stepan Bruner

Leteckou přepravu pravděpodobně čekají další výpadky podobné potížím amerických aerolinek Delta Air Lines z tohoto týdne. Velcí letečtí přepravci totiž dostatečně neinvestují do modernizace rezervačních systémů, které jsou založené na technologiích pocházejících z 60. let minulého století. Agentuře Reuters to řekli odborníci na letecký průmysl a technologie.

Letecké společnosti se podle bývalých manažerů aerolinek vyhýbají vysokým nákladům, které by si zásadní přestavba rezervačních systémů vyžádala. „Většina aerolinek se po mnoho let pohybovala na hraně kolapsu, takže jakékoliv investice musely mít rychlou návratnost,“ uvedl bývalý manažer společnosti American Airlines Group Scott Nason, který nyní působí jako nezávislý poradce.

Rezervační systém předních aerolinek je většinou založen na speciálním operačním systému společnosti IBM s označením TPF. Firma IBM tento systém vytvořila v 60. letech k rychlému zpracování velkého množství transakcí a stále provádí jeho aktualizace. Na systém jsou navíc napojovány různé nové funkce.

„Obklopili tuto starou infrastrukturu moderními technologiemi,“ uvedl bývalý manažer aerolinek United Continental Holdings Bob Edwards. Pokud je rezervační systém vyřazen z provozu kvůli výpadku elektřiny, jako se to v pondělí stalo společnosti Delta, přestane být TPF synchronizovaný s novějšími technologiemi. Požadavky cestujících pak zahltí zaměstnance aerolinek, kteří musejí zpracovávat rezervace přes starou platformu bez modernějších nástrojů, na něž jsou zvyklí. V důsledku toho jsou aerolinky nuceny rušit lety, vysvětluje Edwards.

Výpadek je levnější

Společnost Delta byla tento týden kvůli výpadku systému nucena zrušit zhruba 2000 letů. V minulých měsících zasáhly podobné problémy také lety konkurentů Southwest Airline a American Airlines Group.

Podle zakladatele poradenské společnosti Atmosphere Research Group Henryho Harteveldta některé aerolinky raději riskují výpadek, který je bude stát 20 až 40 milionů dolarů, než aby investovaly například 100 milionů dolarů do modernizace svého systému. Harteveldt je nicméně přesvědčen, že aerolinky budou čelit zvýšenému tlaku ze strany investorů i veřejnosti, aby se snažily vyhnout výpadkům bez ohledu na náklady.

Podle Edwardse však může být obtížné přimět manažery aerolinek k velkým investicím do zabezpečení počítačových systémů. „Když jsou ceny pohonných hmot nízké a oni mají v rukou peníze navíc, chtějí je utratit za super zářivé věci, jako jsou letadla a mobilní aplikace,“ uvedl Edwards. „Datová centra u nikoho vzrušení nevyvolávají,“ dodal.