Airbus experimentuje s elektřinou. Hybridní letadlo dorazí v roce 2050

Technologii pro hybridní letadlo Airbus testuje na malém elektroletu

Technologii pro hybridní letadlo Airbus testuje na malém elektroletu Zdroj: Airbus

Vizualizace elektroletu E-Fan 2.0
Vizualizace elektroletů E-Fan 2.0 a 4.0
Vizualizace elektroletu E-Fan 4.0
Technologii pro hybridní letadlo Airbus testuje na malém elektroletu E-Fan
Technologii pro hybridní letadlo Airbus testuje na malém elektroletu E-Fan
14
Fotogalerie
Evropský výrobce Airbus pracuje na dopravním letadle, které by dokázalo s pomocí hybridního pohonu přepravit až 80 cestujících. První testy elektrického pohonu už začaly, sériové výroby by se letadlo mohlo dočkat v roce 2050.

Na berlínském veletrhu ILA Airbus představil dvoumístné letadlo, poháněné výhradně elektřinou. Stroj disponuje dvěma elektromotory, které pohánějí dvě turbíny, při pojíždění a vzletu jim pomáhá další motor roztáčející hlavní podvozek.

Navzdory řadě spotřebu snižujících řešení vydrží experimentální letadlo ve vzduchu jen asi hodinu. V případě, že by pilot zapomněl hlídat čas, disponuje letadlo záložní baterií pro přistání, jako poslední pojistka slouží záchranný padák. „Je to velmi rozdílný způsob létání,“ cituje server Scientific American šéfa vývoje Airbusu Jeana Bottiho. „Žádný hluk, žádné emise.“

Hybridní letadlo v půlce století

Stavba malého letounu s logem Airbus ale neznamená, že by výrobce dopravních letadel chystal vstup na nový trh. Letadlo poslouží jen jako testovací platforma pro vývoj hybridního tryskáče. Ten chce Airbus představit okolo roku 2050. Prvotní návrhy počítají s kapacitou 70 až 80 cestujících a třemi hodinami letu. Letadlo má pohánět šest elektromotorů. Energii ovšem nedodají pouze baterie, ale také plynový generátor.

Airbus se tak snaží vyhovět plánu Evropské unie snížit do poloviny století emise v letecké dopravě. Emise oxidů dusíků mají klesnout o 90 procent, oxidu uhličitého o 75 procent a hlukové znečištění by se mělo snížit nejméně o 65 procent.

Než ale spatří světlo světa finální výrobek, vypustí Airbus ještě několik testovacích letadel. Nejprve se v roce 2017 objeví druhá generace dvoumístného elektroletu, o dva roky později bude následovat čtyřmístné letadlo poháněné elektřinou a plynem.

Airbus není jediným výrobcem, který experimentuje s letadly na elektřinu. Americká Cessna od roku 2010 vyvíjí malé letadlo poháněné pouze bateriemi. Podobný letoun testuje i český Evektor. Že letadla na elektřinu mohou létat, dokazuje už několik let i rekordy ověnčený letoun Solar Impulse, poháněný solárními panely.

Musel by se stát zázrak, tvrdí výrobce motorů

Například podle výrobce motorů Pratt & Whitney ale musí vývoj před nasazením elektrických dopravních letadel dosáhnout tří revolučních kroků. Viceprezident americké firmy pro vývoj Alan Epstein mluví dokonce o třech „zázracích“.

První překážkou je dolet. Současné baterie dostačují, „jen pokud byste chtěli se stejně velkým letadlem létat setinu vzdálenosti,“ uvedl Epstein s tím, že technologie baterií se musí nejprve padesátkrát až stokrát zlepšit, než bude použitelná v dopravních letounech.

Tam, kde se v běžném letadle ukrývá spalovací motor, má elektrolet malý elektromotor a dvě baterieTam, kde se v běžném letadle ukrývá spalovací motor, má elektrolet malý elektromotor a dvě baterie | E15 Anna VackovaElektrolet vyvíjí například i český Evektor. Zatím chybí vhodné baterie

Problém by nastal i při vývoji dostatečně výkonných motorů. To by sice podle Massachusettského technologického institutu bylo možné, ale jen za pomoci dosud neexistujících supravodivých technologií. Vývojáři by přitom zároveň museli kvůli úspoře hmotnosti odstranit ochranu před silným magnetickým polem, které by takový motor vytvářel. Což je třetí potíž. Magnetické pole by totiž „zabilo cestující sedící u motorů“, dodal Epstein.

Přinejmenším na potíže s nedostatečnou kapacitou baterií narážejí i vývojáři menších letadel. I kunovický Evektor zatím čeká na to, až budou na trhu k dispozici vhodné baterie. S těmi současnými se dolet dvoumístného letounu nedaří dostat nad jednu hodinu. A to pro uvedení na trh nestačí.