Alkohol i fyzické útoky: aerolinky stále častěji čelí agresivním cestujícím

ČSA loni řešily několik desítek případů neukázněných cestujících

ČSA loni řešily několik desítek případů neukázněných cestujících Zdroj: CSA

Většina podnapilých cestujících požije alkohol už před nástupem do letadla
Většina podnapilých cestujících požije alkohol už před nástupem do letadla
Většina podnapilých cestujících požije alkohol už před nástupem do letadla
ČSA loni řešily několik desítek případů neukázněných cestujících
ČSA loni řešily několik desítek případů neukázněných cestujících
14
Fotogalerie

V letecké dopravě se množí incidenty způsobené neukázněnými pasažéry. Vyplývá to ze statistiky Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) za loňský rok. České společnosti loni zaznamenaly desítky podobných případů, některé vyvrcholily vyloučením cestujícího z přepravy nebo jeho předáním policii.

Aerolinky loni asociaci ohlásily téměř 11 tisíc případů hrubého nebo nebezpečného chování cestujících. V roce 2014 došlo jen k 9316 podobným událostem. Ačkoliv tento rozdíl vypovídá hlavně o celkovém růstu letecké dopravy, i tak loni připadal jeden incident s účastí neukázněného cestujícího na 1205 letů. Předloni měly posádky co do činění s agresivním cestujícím na každém 1282. letu.

Že jsou případy agresivních cestujících stále častější, jasně dokládá srovnání s osmiletou statistikou do roku 2015. V dlouhodobém průměru na každý takový incident připadá více než 1600 bezproblémových letů.

Posádky letadel se ve většině případů musely potýkat se slovními útoky nebo neuposlechnutím příkazu. V jedenácti procentech incidentů cestující fyzicky napadl jiného pasažéra, člena posádky nebo poškodil letadlo. Ve čtvrtině případů byli pachatelé pod vlivem alkoholu nebo drog.

Česká letadla přistávat nemusela

Čeští dopravci za loňský rok evidují jen několik desítek případů neukázněných cestujících. Travel Service se musel loni vypořádat s 21 podobnými událostmi, podnapilí cestující byli zodpovědní za pět takových případů, uvedla mluvčí společnosti Vladimíra Dufková. České aerolinie přesné číslo neuvedly, mluví ale o desítkách incidentů, z nichž více než polovinu vyvolali cestující pod vlivem alkoholu nebo jiných omamných látek. „Třetina neukázněných cestujících byla vyloučena z přepravy nebo předána místní policii,“ řekl mluvčí ČSA Daniel Šabík.

Podle Šabíka cestující také často porušují zákaz kouření na palubách letadel. „Někteří lidé nedokážou vydržet do konce letu a zamíří na toalety, kde si zapálí,“ uvedl. Detektory kouře v letadle jsou ale natolik citlivé, že odhalí i samotné škrtnutí zapalovačem, k vytoužené cigaretě se tak obvykle cestující ani nedostane.

Ani jeden z letů českých dopravců loni nemusel kvůli agresivním cestujícím neplánovaně přistát. Odklonění letu přitom dopravce může stát i stovky tisíc korun. „Pokud dojde k poškození letadla nebo k mimořádnému přistání kvůli chování cestujícího, má letecká společnost právo požadovat po cestujícím náhradu,“ upozornil Šabík.

Britové zkoušejí suché lety

Podstatně větším potížím s cestujícími pod vlivem alkoholu čelí například britské aerolinky. Situace zašla tak daleko, že společnost Jet2 v červenci vyhlásila zákaz podávání alkoholu na svých ranních letech. Právě brzy ráno totiž docházelo k většině incidentů, kdy cestující nastoupili do letadla už opilí a v konzumaci alkoholu pokračovali během letu. Jet2 za loňský rok zaznamenaly 500 takových incidentů a padesátce cestujících dokonce vystavily doživotní zákaz vstupu na paluby svých letadel.

ČSA podobně radikální krok nechystají, také kvůli tomu, že by se zřejmě minul účinkem. „V případech, kdy byl problémem alkohol nebo jiná návyková látka, cestující většinou už k odbavení pod vlivem alkoholu přišli,“ vysvětlil Šabík.

Na tuto skutečnost ostatně upozorňuje samotná IATA. Vyzvala proto státy celého světa aby přistoupily k takzvanému Montrealskému protokolu z roku 2014, který zavádí jednotná pravidla pro předcházení a zvládaní případů agresivního chování cestujících. Dosud se k iniciativě přihlásilo jen šest zemí.