Alternativní taxislužby v Praze vystupují z šedé zóny, řidiči už nejezdí bez licencí

Uber, ilustrační foto

Uber, ilustrační foto Zdroj: Reuters

Časy, kdy se alternativní taxislužby pohybovaly na pomezí šedé ekonomiky, a čelily za to kritice tradičních dopravců, jsou ty tam. Nyní už jen dokončují transformaci v souladu s předpisy. Znamená to především, že převážná část řidičů jezdících pro Taxify a Uber má požadovaná oprávnění.

„Všichni naši řidiči už mají taxikářské licence,“ uvedla Miroslava Jozová, mluvčí aplikace Uber, pro kterou jezdí přes dva tisíce mužů a žen. Úspěšně hodnotí svou interní kampaň také Taxify – její pomocí se podařilo přimět řidiče k získání licencí. „Licenci už od pražského magistrátu získaly nižší stovky řidičů,“ uvádí šéf Taxify pro Česko a Slovensko Roman Sysel. „Město bylo nápomocné v tom, že zvýšilo počet úředníků na magistrátu,“ uvádí.

Přesto však ještě není situace podle Jozové ideální. Mnozí řidiči Uberu sice získali licenci, ale čekají na testy z místopisu, které představují samostatnou složku potřebnou pro provozování přepravní služby. Nestačí totiž kapacita zkušebních termínů. Noví řidiči, kteří se pro Uber chystají jezdit, však už musejí mít v pořádku obě oprávnění. Získávání licencí u svých řidičů očekává také Taxify, které právě nabírá lidi také v regionech. Česká služba Liftago, která je konkurentem pro Uber i Taxify, od začátku spolupracuje jen s řidiči, kteří potřebnými oprávněními disponují.

Soustavně kritizovaná praxe, kde řidiči jednotlivých aplikací jezdili bez licencí, vedla až k tomu, že se problémem zabývala vláda, příslušná ministerstva i zástupci aplikací. Novelu zákona, která zrovnoprávní řidiče alternativních i klasických taxislužeb, by měla do konce roku projednat vláda. „Účinnost novely předpokládáme ve druhé polovině příštího roku,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

Doposud se alternativní taxislužby označovaly jako smluvní přepravci či technologické společnosti, přesto je magistrátní úředníci kontrolovali stejně jako běžné taxikáře. Uber v kontrole přepravců pokračuje také při rozvoji dalších služeb mimo přepravu osob. Před měsícem v Praze spustil rozvoz jídla Uber Eats, pro který kromě řidičů najímá také cyklisty nebo uživatele jiných dopravních prostředků. Od všech nových partnerů si však firma dává předložit potřebná oprávnění.