Američané se vrací k cestování autobusy

O autobusovou dopravu v USA roste zájem hlavně kvůli nízké ceně a dobrým službám

O autobusovou dopravu v USA roste zájem hlavně kvůli nízké ceně a dobrým službám Zdroj: Profimedia

Autobusová doprava v USA zažívá boom navzdory nevábné image, která má kořeny hluboko v minulosti. Na trh stále častěji pronikají nízkonákladové společnosti a například britské firmy Megabus a BoltBus, které provozují autobusové linky v USA od roku 2008, zažily za minulý rok až 32procentní zvýšení zájmu o své služby. Informuje o tom server BBC.

Klíčem k úspěchu je dravá cenová politika. Na hlavních trasách jako je například cesta z New Yorku do Filadelfie firmy nabízejí jednosměrnou jízdenku za pouhý jeden dolar (zhruba 19 korun). Obvyklá cena je přitom 15 dolarů. Drahé jízdné již uvedlo do potíží největšího amerického přepravce.

Společnost Coach USA provozuje 3000 autobusůSpolečnost Coach USA provozuje 3000 autobusů

Atraktivní jízdné ale není jediným bojovníkem proti předsudkům Američanů vůči autobusové dopravě. „Většina Američanů seděla v autobuse naposledy při své cestě do školy,“ řekl prezident americké Autobusové asociace Peter Pantuso při vzpomínce na typické žluté autobusy.

Řada Američanů jela autobusem naposledy na základní školeŘada Američanů jela autobusem naposledy na základní škole | Profimedia

Běžný Američan vidí v autobuse až poslední možnost přepravy. Obvykle si představí rozhrkaný vehikl z padesátých let, pomalý, nepohodlný a zastaralý, dodal mluvčí Asociace Dan Ronan.

Za úspěchem dálkových autobusů kromě rostoucí ceny ropy tak stojí i bezplatná nabídka wi-fi připojení, komfortní sedadla či klimatizace. Proti předsudkům ohledně bezpečnosti zase společnosti bojují třeba i možností nabírat pasažéry na krajnicích. Zákazníci se tak mohou vyhnout autobusovým nádražím, která nemají dobrou pověst.

Větší počet cestujících zaznamenala i městská autobusová doprava. Celé odvětví autobusové dopravy vzrostlo o 7,1 procenta.

Třebaže podle čísel Asociace pro veřejnou dopravu roste na počet ujetých kilometrů veřejná doprava rychleji než automobilová, objem financí směřujících do tohoto odvětví je ohrožen. V současnosti jde z fondu na rozvoj infrastruktury 25 procent do veřejné dopravy. Pokud by prošel nový návrh zákona navržený republikány, všechny peníze by byly nasměrovány do silniční sítě.