Autobusoví dopravci těží z drážních výluk

Náhradní přeprava

Náhradní přeprava Zdroj: ctk

Spílat za aktuální četnost výluk na železničních spojích Českým drahám znamená plakat na špatném hrobě. Prsty v rostoucím počtu výluk má především Správa železniční dopravní cesty, která finišuje v čerpání evropských peněz a rozjela na českých kolejích nebývalou stavební aktivitu.

Pro cestujícího ve vlaku je to vždy nepříjemné. Přijde průvodčí a ohlásí, že část trasy se kvůli výluce pojede autobusem. „Četnost výluk je poněkud vyšší, k plánovaným výlukám přibývají ty vyvolané povětrnostními vlivy a kumulují se výluky u staveb financovaných z Evropské unie,“ řekl mluvčí ČD Radek Joklík.

Dráhy ve snaze o dosažení nejnižší ceny přidělují přepravcům náhradní autobusovou dopravu na základě elektronických aukcí. I tak si ale autobusové firmy zakázky pochvalují. „Děláme to rádi, doplňujeme tím naši hlavní činnost, kde poptávka ubývá,“ řekl deníku E15 ředitel linkové dopravy táborské společnosti Comett Plus Oldřich Janíček. Podle něj znamená služba drahám nejen zajímavý příjem, ale také vytíženost autobusů, které by jinak mimo špičku stály.

Náhradní autobusová dopravaNáhradní autobusová doprava | E15

Podobně hovoří i šéf firmy Probo Bus Petr Moravec a uvádí další dva důvody, proč drážní zakázky „autobusáci“ vítají. „U náhradní autobusové dopravy nejsou přehnané požadavky na luxus, není proto třeba pro získání zakázky investovat. A nejsme závislí na tržbách. I když dráhy získají nejnižší cenu, my máme pořád ještě nějaký morální zisk. Je to vítaný doplněk klesajících tržeb,“ uvedl Moravec.

Mapa výluk na webu ČD včera ukazovala třicet míst. Největší komplikace jsou na tratích z Brna a Hradce Králové a na Plzeňsku. Vedle zmíněných firem jezdí pro dráhy i pražský a českobudějovický dopravní podnik, BusLine či Dopaz.

České dráhy: