Autokupony jdou na odbyt, i díky turistům
Podle Igora Siroty z ÚAMK je to tím, že Poláci, Slováci a Němci letos více cestují, Česká republika přitom ve většině případů slouží jako tranzitní země. Pro letošek je vyrobeno 5,6 milionu známek, prodáno je zatím 3,6 milionu kusů.
„Svou roli v rostoucích výnosech hraje samozřejmě i rozrůstající se vozový park,“ uvedl Sirota. Počet osobních aut na českých silnicích se v pololetí zvýšil o 56 tisíc kusů na 4,55 milionu a poprvé překonal 4,5milionovou hranici registrovaných automobilů. „Počet řidičů i silničních vozidel stoupá, zároveň se částečně zprovozňují nové úseky dálnic,“ uvedl Martin Novák z rezortu dopravy.
Ministerstvo dopravy nyní navrhuje, aby se cena celoročního kuponu na příští rok zvýšila o 300 korun na 1500 korun. Státu to má vynést 700 milionů korun navíc. Podle zkušeností z minula je to sázka na jistotu. Naposledy se zdražovalo na rok 2010 o dvě stovky a známek se prodalo meziročně zhruba stejně. „Zásadní úbytek prodaných kusů nečekáme. Nákup si třeba rozmyslí řidiči, kteří dálnice využívají nahodile, očekáváme ale vyšší zájem o krátkodobé kupony,“ řekl Sirota. Pokles nepředpokládá ani ministerstvo dopravy. Je ale také možné, že více řidičů využije dálnici takzvaně načerno. Pokuta se může vyšplhat až na 50 tisíc korun.