Autopilot Tesly je bezpečnostní riziko, systém kritizuje německé ministerstvo dopravy

Americký elektromobil Tesla Model S (Profimedia.cz)

Americký elektromobil Tesla Model S (Profimedia.cz) Zdroj: Profimedia.cz

Tesla Model S
Saalen Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla na ženevském autosalonu
Tesla Model S má za sebou facelift
19
Fotogalerie

V těchto dnech oslavuje samořídící systém v automobilech Tesla rok od svého uvedení, hlasy kritizující jeho nespolehlivost však s postupujícím časem neutichají. Podle německého týdeníku Der Spiegel se dokonce jeho problematika řeší na úrovni německého ministerstva dopravy. 

Interní dokument, který vypracovali úředníci německého ministerstva dopravy, je autopilot vážným dopravním problémem, jež může ohrozit bezpečnost provozu. Výzkumný tým, který se skládal rovněž z odborníků místního silničního institut, systém kritizoval v několika bodech. Kritika tak směřuje jak na softwarové vybavení samořídící jednotky, tak na poddimenzovaný hardware.

Podle informací, které Der Spiegel přinesl, je nejzávažnějším problémem systému nedostatečná komunikace s řidičem. Toho například autopilot neupozorní ve chvíli, kdy se blíží kritická situace, kterou samořídící jednotka není schopná zvládnout sama. Podle zprávy tak může dojít k situaci, kdy automobil s nepozorným řidičem havaruje, a to bez jakékoliv snahy incidentu zabránit.

Zpráva rovněž upozorňuje na nedostatečně výkonné senzory, které hlídají prostor za vozidlem při předjíždění. Automobil prý není schopný detekovat rychle se blížící vozidlo, jehož jízdu může manévrem ohrozit. Tento problém je navíc v Německu vážnější, především kvůli mnohým úsekům s neomezenou rychlostí pro osobní automobily na dálnicích. Podle Der Spiegelu zpráva rovněž kritizuje systém záchranné brzdy. Ta má zmírnit následky dopravní nehody tím, že vozidlo co nejvíce zbrzdí.

Podle Der Spiegelu se zpráva o autopilotu Tesly dostala do rukou také samotnému ministrovi Alexanderu Dobrindtovi, jeho úřad však zatím neplánuje omezit používání systému, či dokonce zákaz prodeje vozidel Tesly. Je však možné, že k nějakému závěru ministerstvo dospěje později, další testování totiž údajně dále pokračuje.

Tesla se však veškerým nařčením o nedostatečnosti bezpečnostních systémů už od uvedení autopilota brání. „Vždy jsme ke svým zákazníkům byli otevření a upozorňovali je, že při využívání autopilota je nutné udržovat plnou pozornost a nevěnovat se jiným činnostem,“ uvedla Tesla v minulosti. Řidič by tak podle pokynů výrobce například neměl sundávat ruce z volantu, a to ani při rovné jízdě po dálnici. Výrobce se v současnosti chlubí tím, že jeho vozidla obsahují nejvíce bezpečnostních systémů a prvků ze všech konkurenčních vozů.

I přes varování a doporučení automobilky však v minulosti došlo k vážným nehodám automobilů Tesla, některé z nich si dokonce vyžádaly lidské oběti. Pravděpodobně nejznámějším případem je nehoda Američana Joshuy Browna, jehož vozidlo nezaregistrovalo návěs kamionu. Podle vyšetřovatelů systém nezareagoval kvůli světelným podmínkám, kvůli kterým kamery na Tesle bílý návěs nezaregistrovaly. Brown byl prvním usmrceným člověkem v důsledku nehody autonomního vozidla.

K nehodě automobilu Tesly se zapnutým autopilotem došlo na konci září také v Německu. Podle vyšetřovatelů však systém fungoval správně a nenesl v incidentu žádnou vinu.