Další krok k autonomním autům. V Kalifornii prošel zákon umožňující jízdu bez řidiče

Autonomní vozidlo Uber

Autonomní vozidlo Uber Zdroj: Uber

Přepravníky Easymile
Přepravníky Easymile
Přepravníky Easymile
Přepravníky Easymile
Přepravníky Easymile
11
Fotogalerie

V americké Kalifornii místní vláda ve čtvrtek schválila klíčový zákon, který se týká autonomních vozidel. Změna v legislativě, kterou podepsal místní guvernér Jerry Brown, umožní automobilkám a technologickým společnostem testovat „samořídící“ vozidla bez jakékoliv posádky na palubě.

Doposud tamější legislativa umožňovala provozování autonomních vozidel na veřejných komunikacích pouze ve chvíli, kdy mohla do řízení kdykoliv zasáhnout proškolená lidská posádka. Podmínkou tedy rovněž doposud bylo, že musí mít tato autonomní vozidla klasické ovládací prvky - volant a pedály. Ani přes tyto podmínky však vozidla schopná samostatné jízdy nemohl provozovat každý. V současnosti drží licenci na provoz pouze patnáct společností, mezi nimi například Google, čí automobilky Ford a Tesla.

Pro Kalifornii má změna zákona obrovský význam, také proto, že se jedná o domovský stát velkého množství technologických společností, jež se na vývoji vozů podílejí. Společností, která o změnu zákona usilovala nejvíce, je však téměř neznámá francouzská firma Easymile. Ta se zabývá výrobou autonomních mikrobusů, které přepravují pasažéry ve zkušebním provozu například v Nizozemsku nebo Dubaji.

Doposud sice své „přepravníky“ mohla v USA provozovat, ale pouze na soukromých pozemcích jako jsou areály firem a testovací polygony. Díky novému zákonu však mohou vozidla Easymile jezdit i po veřejných komunikacích, v prvních šesti měsících však bez pasažérů a především na komunikacích s nižší intenzitou provozu. Vozidla společnosti Easymile však k jízdě nepotřebují žádnou infrastrukturu, okolí vnímají pomocí laserových senzorů, kamer a GPS, což značně usnadňuje jejich uvedení do provozu.

„Musíme otevřít dveře budoucím investorům, dát jim příležitost rozvíjet technologie. Ukažme veřejnosti, že tento způsob dopravy může fungovat bezpečně,“ řekla členka kalifornského shromáždění Susan Bonillová, která změnu v legislativě navrhla. V první fázi provozu se budou moci autonomní vozidla bez řidiče pohybovat pouze po okrese Contra Costa, který se nachází na východní straně Sanfranciského zálivu.

Doposud se někteří výrobci snažili striktní kalifornské legislativě vyhýbat, například Google testování vozidel částečně přesunul do Texasu, který provoz autonomních vozidel vůbec neřeší. Také proto minulý týden federální vláda vydala soubor doporučení, podle kterých by se měli zákonodárci v jednotlivých státech řídit. Cílem má být vytvoření komplexních pravidel, která se nebudou mezi jednotlivými částmi USA příliš lišit.

Kromě výše zmíněných společností se v současnosti silniční dopravou bez nutnosti řidiče zabývá mnoho dalších firem. Provoz zkouší například Uber, jež autonomními vozidly přepravuje své zákazníky v americkém Pittsburgu. I přesto ale v autě stále sedí dva zaměstnanci, kteří v případě neobvyklé situace řízení převezmou. Vozidlo rovněž ovládají například při parkovacím manévru.

Nejdále je však s autonomním řízením automobilka Tesla vizionáře Elona Muska. Ta do vozidel svých zákazníků systém automatické jízdy nainstalovala v rámci aktualizace systému, vozidla jsou tak schopná například jízdy po dálnici nebo na přehledných komunikacích nižší třídy. Ačkoliv výrobce řidiče upozorňuje, že by měli mít nad vozidlem kontrolu i v případě samostatné jízdy, v několika případech už vozidla Tesly havarovala. Automobilka se však od těchto událostí ostře distancuje.