Blanka je fiaskem, tvrdí expert. Některé radnice si tunelový komplex chválí

Otevření tunelu Blanka

Otevření tunelu Blanka Zdroj: Michael Tomes, E15

Otevření tunelu Blanka
Otevření tunelu Blanka: zleva primátorka Adriana Krnáčová, kardinál Dominik Duka a radní pro dopravu Petr Dolínek
Primátorka Adriana Krnáčová otevírá tunelu Blanka
Radní pro dopravu Petr Dolínek po otevření tunelu Blanka
Otevření tunelu Blanka
10
Fotogalerie
Zprovoznění tunelu Blanka v Praze je fiaskem ve všech směrech. Blanka do města přivedla o deset procent vozidel víc a ucpala řadu ulic především v Praze 6. Řekl to dopravní expert hnutí Auto*Mat Vratislav Filler. Rok po otevření tunelového komplexu si ho některé pražské radnice pochvalují, v jiných částech dopravní situaci jen zkomplikoval. Podle náměstka primátorky Petra Dolinka je třeba dobudovat další infrastrukturní stavby.

Veřejný prostor Letné, Prašného mostu a Malovanky navíc podle Fillera hyzdí mimoúrovňové křižovatky a nevhodný podchod. Praha rovněž zaspala se zavedením dopravních opatření, dodal. Vedení města výtky odmítá. Tunel Blanka se po řadě odkladů otevřel řidičům před rokem.

„Ještě před zprovozněním Blanky jsme městu doporučili zhruba padesát doprovodných opatření. Ty by zmenšily negativní dopady na návazných ulicích, udělaly z Blanky skutečný obchvat centra, omezily nárůst dopravy, který Blanka vygenerovala, a zlepšily konkurenceschopnost veřejné a bezmotorové dopravy,“ prohlásil Filler. Z navržených opatření se ale podle něj realizovala jen malá část.

Typickým důsledkem jsou potíže, se kterými se potýkají řidiči i chodci na Vítězném náměstí, uvedl. “Návrhy Prahy 6 na {{poll?id=2883}}vření vjezdů na Prašném mostě jsou tak jakýmsi zoufalým krokem, který navíc nejspíš přesune problém jinam, a sice na Malovanku a Patočkovu ulici,“ řekl Filler. „Blanka nakonec selhala i v tom, co se od ní očekávalo nejvíc: že zlepší pohodlí jízdy po Praze motoristům,“ doplnil.

Na zhoršení dopravní situace si stěžuje i Praha 6. Náměstek pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) několikrát zopakoval, že tunelový komplex Blanka dopravě v Praze na řadě míst ulevil a technicky funguje velmi dobře. Nutné je ale dobudovat další dopravní stavby, které na Blanku navazují.

Ke zlepšení poměrů je podle Fillera nutné omezení dopravy. Magistrát by měl instalovat světelnou závoru v Podbabě, na Vychovatelně a v ulici V Holešovičkách. Mělo by vzniknout záchytné parkoviště v Suchdole, aby lidé mohli nechat auto u autobusu a nejezdili Podbabskou a ulicí Jugoslávských partyzánů. „Dlouhodobě Dejvicím pomůže tramvajová trať do Suchdola a obchvat Vítězného náměstí. Tyhle stavby ale měly být dokončené dřív než Blanka,“ doplnil.

Blanka vyšla na 43 miliard korun, tedy zhruba o deset miliard více, než bylo původně plánováno. Tunel byl zprovozněn loni v září, projede jím denně asi 75 tisíc aut.

Počet aut v jednotlivých tunelech komplexu BlankaPočet aut v jednotlivých tunelech komplexu Blanka|E15

Blanka podle Dolínka trpí tím, že není dokončen vnitřní ani vnější silniční okruh Prahy. „Blanka je sirotek, to se nám v průběhu roku také ukázalo, a projevuje se to v momentě, kdy je uzavřen a řidiči musí jezdit po povrchu. Je třeba dokončit oba okruhy a další návazné stavby, blízko jsme například začátku výstavby Radlické radiály,“ řekl.

Pražské radnice se neshodují v názoru na to, zda je šestikilometrová dopravní stavba přínosem, či nikoli. Vedení Prahy 6 mluví o Blance jako o „prokletí“ a žádá uzavření výjezdů z tunelu na Prašném mostě. „Tunelový komplex Blanka je pro mnohé řidiče vytouženým požehnáním, protože poměrně významně zkrátil cestovní dobu pro jízdy mimo naši městskou část. Pro samotnou Prahu 6 je však zatím spíše prokletím,“ uvedl mluvčí radnice Martin Churavý.

Více aut V Holešovičkách

Na Praze 8, přes kterou řidiči jezdí z nebo do tunelu, přibylo aut v ulici V Holešovičkách, a to o asi 16 tisíc denně proti době před zprovozněním tunelu. Vedení radnice v červnu vyzvalo magistrát, aby byla ulice vedena tunelem. Praha 8 uvedla, že hluk a emise v Holešovičkách dlouhodobě poškozují zdraví obyvatel. Převedení ulice do tunelu ale radnice udělat nemůže, protože komunikace patří magistrátu.

Roční užívání tunelu Blanka znamená pro Prahu 1 jednoznačně přínos,“ uvedl starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký (TOP 09). Rychlejší spojení mezi jednotlivými lokalitami Prahy ulevilo Karmelitské a Letenské ulici na Malé Straně. Menší zlepšení podle starosty radnice pozoruje na pravobřežních komunikacích.

Stejně tak je spokojeno vedení radnice Prahy 5. „Vyhodnocení zprovoznění jsme si průběžně dělali a máme za to, že se projevilo kladně. Ubylo tranzitu, který nám jezdil přes Smíchov,“ řekl radní Tomáš Homola (bezp.). Problém prý nastává ve chvíli, kdy je tunel uzavřen.

„To se týká směru ze Smíchova na Prahu 6, řidiči pak hledají cestu přes naši městskou část,“ řekl. Největší potíží Prahy 5 je podle Homoly dosud chybějící Radlická radiála, která by do tunelů přivedla auta přijíždějící ze západu. Ta nyní jezdí ulicemi Prahy 5.

Tunel chválí i sedmá městská část. „Počáteční prognózy se potvrdily i v dlouhodobém horizontu a Blanka Praze 7 přinesla méně aut v ulicích, především v oblasti Letné. Do jisté míry nám to uvolnilo ruce při plánování dopravy na našem území,“ řekl místostarosta Ondřej Mirovský (SZ). Ve Veletržní ulici ubyl jeden jízdní pruh a přibylo míst pro parkování a jízdu cyklistů.

Podobného zklidnění se v létě dočkala křižovatka ulic Bubenská a Heřmanova. Radnice chce snížit rychlost na několika komunikacích z 50 kilometrů za hodinu na 30 kilometrů za hodinu. „Do zóny by měla být zahrnuta převážná většina komunikací od ulice Bubenská směrem na Letnou. Vyjmuty z ní budou hlavní komunikace, jako jsou ulice Veletržní, Milady Horákové a Korunovační,“ doplnil místostarosta.