Boeing hledá nové palivo, zkouší tabák

Jihoafrická republika patří dlouhodobě k tabákovým velmocem. Na deset tisíc zaměstnanců tabákového průmyslu každý rok vyrobí na 15 tisíc tun surového tabáku.
Jenomže tabák začíná stále častěji narážet na protikuřácké kampaně. Kritika je silnější i kvůli faktu, že tabákové plantáže na jihu Afriky zabírají nemalý kus půdy, kde by mohly růst jiné potraviny, a navíc potřebují spoustu závlahové vody. Zdejší průmysl tak hledá pro tabák nové využití.
Americký výrobce letadel Boeing zase pro změnu usiluje o vývoj nového biopaliva, které by zanechávalo menší ekologickou stopu v ovzduší a hlavně by vyšlo levněji než běžné palivo (viz tabulka). Zájem dopravce přivedl až na tabáková pole jižní Afriky.
Už zhruba rok Boeing a tamní South African Airways testují speciální odrůdu tabáku Solaris, kterou pěstuje dodavatel alternativních paliv SkyNRG. Tabák sice v sobě nemá ani špetku nikotinu, zato však obsahuje větší množství semen bohatých na olej, z něhož se pak vyrábí složka biopaliva.
„Využitím hybridního tabáku můžeme využít znalosti místních pěstitelů a podpořit růst tabákového průmyslu, aniž bychom ovšem podporovali kouření,“ vysvětlil Ian Cruickshank, specialista South African Airways pro ekologické záležitosti.
Na tabák budeme lítat do několika let, tvrdí firmy
Testovací tabák bez nikotinu by se mohl jako komerční biopalivo objevit během několika let, uvedly obě společnosti v nedávném prohlášení.
Trend biopaliva z tabáku má potenciál se uchytit i v dalších regionech „tabákových regionech“, jako je Afrika, jižní a střední Evropa, Asie, Oceánie nebo Latinská Amerika, uvedla mluvčí Boeingu Jessica Kowalová.
Letecký průmysl hledá způsoby, jak ušetřit |
---|
Hledání nejlepšího biopaliva je určitě vhodné z ekologických důvodů. Letecký průmysl však také v biopalivech vidí cestu, jak snížit svoje náklady. Jak spočítala organizace IATA, v roce 2012 vydal letecký dopravce průměrně 33 procent svých provozních financí právě na pohonné látky. Paradoxně současná biopaliva z rostlin nebo zemědělského odpadu jsou aktuálně nákladnější na výrobu než běžné palivo. |