Boj mezi železničními projektanty komplikuje zakázky

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Nadace pro rozvoj architektury a stavitelstvi

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
8
Fotogalerie

V zákulisí české železnice se v posledních týdnech a měsících usídlilo nebývalé nepřátelství mezi projektantskými firmami. Množství námitek, odvolání, dotazů a protestů komplikuje rozdělování zakázek, které rozhodují o budoucnosti vlakové dopravy. „Někde se to děje třeba čtyřikrát pětkrát na jedné zakázce, a ten skluz potom činí mnoho měsíců. Tím pádem se zahájení projektování odkládá,“ vysvětluje ředitel Sudopu Praha Tomáš Slavíček.

Firmy se mezi sebou obviňují z obstrukcí a naschválů, které protahují soutěže donekonečna. Podle mluvčí Správy železniční dopravní cesty Kateřiny Šubové některé námitky přicházejí v poslední možný termín či je podává firma, která se do soutěže nakonec nepřihlásí.

SŽDC zatím letos řeší desítku takto zablokovaných soutěží. Vzdaluje se tím i první kopnutí do země a čerpání evropských peněz. Celková hodnota zpožděných staveb se odhaduje na více než čtyřicet miliard. 

Jasnou odpověď na otázku, kdo soutěže blokuje a vymýšlí obstrukce, ale nikdo nedává. Bojová linie se dá tušit mezi tradičními hráči se Sudopem Praha v čele a spolkem zvaným Centrum pro efektivní dopravu (CEDOP). Za ním stojí mimo jiné někdejší náměstek ministra dopravy i ředitele SŽDC Petr Šlegr. 

CEDOP dlouhodobě kritizuje poměry panující při přípravě staveb, donedávna se nicméně omezoval pouze na diskuzi. To se ale změnilo. „V naději na zlepšení situace jsme se rozhodli ve spolupráci se zahraničními subjekty vstoupit na desetiletí uzavřený český trh projekčních prací,“ uvádí Šlegr. 

CEDOP ve spolupráci s francouzskou Egis Rail boduje cenou. Jenže naráží na další podmínky tendrů, například jazykovou vybavenost a další omezení. Často u nich žádá o upřesnění nebo vypuštění, neboť je označuje za diskriminační. A také často končí vyřazen ze soutěží. 

Naposledy málem uspěl v soutěži na zhotovitele projektové dokumentace tratě na pražské letiště, když přišel s cenou padesát milionů korun. SŽDC jej ovšem vyřadila a podepsala smlouvu s druhým v pořadí, sesterským sdružením Metroprojektu a Sudopu Praha, které je o jedenáct milionů dražší. CEDOP sice protestoval, ale na antimonopolní úřad se neobrátil a umožnil tak podpis smlouvy. To považuje za důkaz, že obstrukce nevznikají na jeho straně. 

Nejlevnější je CEDOP i v soutěži na studii vysokorychlostní trati do Drážďan. Druhý o milion dražší Sudop Praha ale soutěž pohnal k antimonopolnímu úřadu, a tím ji zablokoval. Zástupci Sudopu nehovoří konkrétně, ale mluví o konkurenci, která se podbízí dumpingovými cenami a tlačí na SŽDC, aby změkčovala kvalifikaci.

CEDOP oponuje, že jeho nabídkové ceny jsou ve srovnání s nejbližší konkurencí nižší v průměru jen o necelých šest procent. Zajímavé bude sledovat, jak se vyvinou soutěže o projektovou dokumentaci ke klíčové novostavbě tratě mezi Brnem a Přerovem. Ve třech ze čtyř soutěží nabídl CEDOP nejnižší cenu.


Slavíček: Jdeme na hranu nákladovosti

Podle ředitele Sudopu Praha Tomáše Slavíčka mají projektanti kvůli průtahům nedostatek práce.

Jaká je situace na trhu projekčních prací?

Vycházíme ze zkušeností z posledních měsíců, kdy je velké množství zakázek na projektování železničních staveb ve skluzu z důvodů opakovaného napadání zadávacích podmínek a soutěže. Ztrácí se tím čas. 

Jak si to vysvětlujete? Vidíte za tím záměrné obstrukční jednání?

Je to určitě tím, že na trhu jsou nové subjekty. Tím, že dochází k opakovanému prodlužování lhůt, se nabízí, že to může být účelové jednání.

Není to jen váš strach ze zahraniční konkurence?

Určitě ne, konkurence se nebojíme, protože disponujeme zkušeným personálem, jsme multiprofesně složená firma, máme zkušený tým. Pokud bude soutěž férová, tak ve srovnání se zahraniční firmou uspějeme. 

U tendrů, které byly dotaženy do rozlepování obálek, je patrné snížení cen. Vadí vám to?

Je to určitě velmi nepříjemné, vychází to z toho, že většina důležitých velkých zakázek má velké zpoždění. České firmy tak mají volné kapacity a projektanti nedostatek práce. To samozřejmě má vliv na cenu v soutěžích. 

Jsou ty ceny reálné, nebo se dá v některých případech hovořit o podhodnocení?

Nemohu soudit, jakou obchodní strategii mají zahraniční firmy, ale jsem přesvědčen, že za některé navrhované ceny se nedá zakázka zpracovat v požadované kvalitě a v rozsahu zadávací dokumentace. 

Sudop také snížil ceny. Jde pod náklady?

V některých zakázkách jsme na hraně nákladovosti.