Boj o přežití ČSA se rozjíždí. Aerolinky navrhují reorganizaci

Letadlo společnosti ČSA

Letadlo společnosti ČSA Zdroj: Blesk:Jiří Černohorský

Letadlo společnosti ČSA
Letadlo společnosti ČSA
3 Fotogalerie
Jiří Liebreich
Štěpán Bruner

Snaha o záchranu jedné z nejstarších leteckých společností na světě se posunula do další fáze. České aerolinie jsou oficiálně v platební neschopnost, podaly u Městského soudu v Praze návrh na reorganizaci podle insolvenčního zákona.

„Návrh byl podán z důvodu ukončení mimořádného moratoria a po vyčerpání všech možných řešení složité finanční situace způsobené celosvětovou krizí odvětví letecké dopravy v důsledku šíření nemoci COVID–19,“ uvedla společnost. 

Reorganizace má dle ČSA dovést firmu k záchraně a věřitelům přinést nejvýhodnější možné řešení situace. Provoz hodlají ČSA zachovat, uvedla mluvčí Letiště Praha Kateřina Pavlíková. „Naplánované lety z Letiště Václava Havla Praha by měly být i nadále realizovány podle letového řádu," řekl s odvoláním na informace od ČSA.

Aerolinky tvrdí, že jsou vystaveny nerovnému boji se svými konkurenty. „Ti na rozdíl od ČSA a v souladu s doporučeními Evropské komise obdrželi od svých vlád finanční pomoc," píší ČSA.

Za rok 2020 vykázaly ČSA ztrátu 1,57 miliardy korun, tržby klesly přibližně o 80 procent. Před pandemií byla společnost v černých číslech, v roce 2019 činil její čistý zisk 133 milionů korun. 

ČSA a sesterské aerolinky Smartwings jsou do konce února pod ochranným moratoriem před věřiteli. Letecká skupina Smartwings proto požádala o pomoc stát. Pro ČSA chce nevratnou podporu 1,1 miliardy korun. Skupina zároveň žádá stát o půlmiliardové kompenzace za zrušené lety během loňského jara.

„Podobným procesem, ochranou před věřiteli, už několikrát prošly například i tři největší americké aerolinky – American, Delta a United. Naposledy během finanční krize mezi roky 2007 a 2009. Je to režim, kdy věřitelé nemohou žalovat aerolinku, respektive posílat na ni exekuce,“ připomíná odborník na letectví ze společnosti Deloitte Jakub Habarta. „Protože soud uzná, že se aerolinka snaží o obrat, restrukturalizaci, a dá jí čas, aby se spravila. Minimálně v USA tento stav ochrany před věřiteli znamená slušnou šanci na přežití,“ dodává Habarta.

Na začátku února zadržela servisní firma Czech Airlines Technics, která je dceřiným podnikem Letiště Praha, Českým aeroliniím dva letouny. Chtěla se tak domoci peněz z nesplácených faktur. Soud ale následně opatření zrušil s odkazem na moratorium, které ČSA do konce února chrání před věřiteli. „Aktuální situaci po vyhlášení insolvenčního řízení pochopitelně sledujeme a analyzujeme další kroky. Společnost Czech Airlines Technics bude i nadále postupovat v souladu se zásadou řádného hospodáře. V tuto chvíli nebudeme prostřednictvím médií další postup sdělovat," řekla k tomu Pavlíková.

Aerolinky v minulých dnech oznámily Úřadu práce záměr přistoupit k hromadnému propouštění. Jak uvedly Hospodářské noviny, o práci by mohlo přijít všech 430 stávajících zaměstnanců.