Smartwings vrátily do provozu první Boeing 737 MAX | E15.cz

Smartwings vrátily do provozu první Boeing 737 MAX. Pomůže jim ušetřit

První let Boeingu 737 MAX aerolinek Smartwings po téměř dvou letech
První let Boeingu 737 MAX aerolinek Smartwings po téměř dvou letech
• 
ZDROJ: Facebook Smartwings

ČTK, bru

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

Smartwings po téměř dvou letech znovu vypravily v běžném provozu letadlo Boeing 737 MAX 8. Před dnešním letem do Malagy dopravce letadlo podle požadavků upravil a ve středu s ním úspěšně provedl ověřovací let. Do léta chce letecká společnost postupně nasadit i zbylých šest těchto letounů. 

„Žádný stroj nepodstoupil takové prověrky bezpečnosti v historii letectví jako letoun Boeing 737 MAX. Věříme, že důvěra v tento letoun se velmi rychle obnoví,“ uvedl generální ředitel Smartwings Roman Vik.

Smartwings začaly pracovat na obnovení provozu letadel po povolení jejich provozu v Evropě. Opětovné zprovoznění zahrnuje mimo jiné proškolení pilotů, aktualizaci softwaru a hardwaru a další činnosti, které požaduje Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA). Před uvedením do běžného provozu ještě dopravce provede s každým letounem ověřovací let.

Smartwings plánují letouny Boeing 737 MAX nasazovat mimmo jiné na linky z Prahy, Tel Avivu, Varšavy nebo Bratislavy na Kanárské ostrovy, Kapverdy, Madeiru, do Spojených Arabských Emirátů, Ománu, Maroka, Portugalska.

Návrat moderních letadel může aerolinkám, které se potýkají s existenčními potížemi, pomoci. „Jedná se o ekonomičtější stroje, než jsou dosavadní Boeingy 737-800 a -700. Jejich návrat tedy z pohledu nákladů na let v době, kdy se počítá každá koruna, bude určitě přínosem,“ řekl nedávno pro deník E15 analytik společnosti Deloitte Jakub Habarta. Úspora paliva činí oproti starším letounům 14 procent, uvádějí Smartwings.

Na druhé straně musely aerolinky jednorázově investovat do uvedení letadel do provozu a dodatečného výcvik pilotů, jak požaduje EASA. U nových letadel bude také dražší leasing, dodává analytik.

Po celou dobu téměř dvouleté odstávky musely Smartwings odstavená letadla nahrazovat jinými, například pronajatými letouny. Společnost v závěru minulého roku vyčíslila ztráty kvůli odstavení na více než 1,5 miliardy korun. Náhradu škody aerolinky vymáhají po americkém výrobci. 

Smartwings a sesterské ČSA jsou v současnosti pod ochranným moratoriem před věřiteli. To vyprší na konci února. Letecká skupina kvůli tomu žádá o pomoc stát. Pro ČSA chce nevratnou podporu 1,1 miliardy korun. Skupina zároveň žádá stát o půlmiliardové kompenzace za zrušené lety během loňského jara.

Letadla Boeing 737 MAX byla celosvětově odstavena od března 2019 kvůli dvěma nehodám, při nichž zahynulo 346 lidí. V závěru letošního ledna jejich provoz povolila EASA, už na sklonku loňského roku dostaly stroje zelenou od americké FAA. Naopak na svolení čínských úřadů Boeing stále čeká.

Autor: ČTK, bru

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.