Brexit a cena ropy kosí akcie aerolinek

Boeing 737 aerolinek Ryanair

Boeing 737 aerolinek Ryanair Zdroj: Juanedc, Flickr.com (CC BY 2.0)

Boeing 737 aerolinek Ryanair
Letadlo společnosti Ryanair přistává na pražském letišti
3
Fotogalerie

Lídři trhu nízkonákladové letecké dopravy doplácejí na absenci dohody mezi Velkou Británií a EU o konci členství, Ryanair ohrožuje i jeho vnitřní struktura.

Investoři do irského nízkonákladového obra Ryanairu a konkurenčního britského dopravce EasyJetu nejsou nadšení. Hodnota akcií lídrů trhu od konce června prudce klesla: u Ryanairu o čtvrtinu a v případě EasyJetu dokonce o třetinu. Více než 20procentní propad postihl mezi červnem a říjnem také britsko-španělský holding International Airlines Group, mezi jehož šest dceřiných společností patří British Airways, Iberia nebo Vueling.

Za propadem stojí jak cena ropy, která od začátku roku až na malé výkyvy do října rostla, tak i z velké části blížící se odchod Britů z Evropské unie naplánovaný na 29. března příštího roku. Jelikož stále hrozí, že se Britové rozejdou s EU bez jakékoliv obchodní dohody, investoři Ryanairu i EasyJetu mohutně tlačí na aerolinky, aby deklarovaly svou obchodní strategii reflektující rizika vyplývající z tvrdého brexitu, varoval list Financial Times.

„Brexit má na propad cen akcií britských nízkonákladových aerolinek významný vliv. Aerolinky čelí snížení konkurenceschopnosti oproti dopravcům z jiných zemí, které brexit nepostihne,“ říká Jiří Kostka, akciový analytik Komerční banky. „Řadu pasažérů by od koupě letenek od britských aerolinek mohla odradit větší administrativní zátěž způsobená brexitem,“ dodává.

Tlak akcionářů však může aerolinkám paradoxně i prospět. „Může to mít zásadní vliv. Pokud akcionáři jasně vidí a upozorní na problematickou oblast, které aerolinka nevěnuje dostatečnou pozornost, může to mít na celou firmu pozitivní dopad,“ myslí si Kostka.

Vedle brexitu, cen ropy a stávek zaměstnanců komplikuje situaci Ryanairu i jeho vlastnická struktura. Evropské aerolinky, které mohou bez omezení provozovat lety uvnitř unie, totiž musejí mít nejméně padesát procent vlastníků z členských států EU. Podle posledních dostupných údajů z roku 2016 má přitom Ryanair pouhých 53,6 procenta akcionářů z EU, přičemž část z nich jsou britské entity. Nelze tak vyloučit, že by se firma musela pustit do zpětného odkupu svých akcií, aby si udržela většinu vlastníků v zemích EU. Akcionáři na valné hromadě v září však přesto podpořili současného generálního ředitele Michaela O’Learyho.

Obavy z prodělávajících letadel v hangárech rostou napříč trhem. „Budeme tlačit na EasyJet, aby zveřejnil detailnější plány pro případ brexitu. Pokud nebudou moci vzlétat či přistávat, znamenalo by to zásadní problém,“ citovaly Financial Times nejmenovaného britského investora.