Cargo převzalo přepravu žlutého fosforu

ilustrační foto, kontejner s fosforem

ilustrační foto, kontejner s fosforem Zdroj: CD Cargo

Nákladní železniční dopravce ČD Cargo získal na úkor soukromé konkurence další zajímavý byznys. Jde o přepravu nebezpečného žlutého fosforu z Kazachstánu do chemičky Fosfa v Břeclavi. Státní firma získala smlouvu na pět let, finanční podrobnosti ale tají.

„Lze konstatovat, že celý obchodní případ je pro ČD Cargo ziskový. Přepravu se nám podařilo získat mimo jiné komplexností nové nabídky,“ uvedla mluvčí mateřských Českých drah Radka Pistoriusová. První fosforový vlak dorazil na jižní Moravu už koncem ledna, další jezdí v rozestupech zhruba deseti dnů. Za rok by tak mělo do Fosfy doputovat dvacet tisíc tun kazašského žlutého fosforu. V posledních letech přitom břeclavský podnik zásobovala soukromá železniční firma AWT.

„Dodavatele služeb si vybírá výhradně zadavatel přepravy, v tomto případě společnost Fosfa. Důvod změny dodavatele přepravy neznáme,“ sdělil její mluvčí Lukáš Kresač. Chemička na dotazy nereagovala. O zájmu státního carga o zakázku deník E15 informoval už loni v červenci v souvislosti s takzvanou fosforovou výjimkou. Vysoce hořlavý fosfor je totiž nutné vozit v kontejnerech, které odpovídají řádu pro přepravu nebezpečných věcí.

AWT ale loni částečně využívala i kazašské cisterny, které pravidla nesplňovaly a mohly na českém území jezdit jen na ministerskou výjimku. Tu poslední vydal loni v půlce roku osobně tehdejší ministr Antonín Prachař, ačkoli už před rokem úřad hlásil, že s výjimkami končí. Slib splnil až letos.

„Pro letošní rok jsme nebyli požádáni o udělení výjimky a ani bychom ji neudělili. V současné době je na území Evropy dostatek vhodných vozů,“ řekl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold. To ale nebyl zřejmě důvod, proč AWT o zakázku přišla. Podle Kresače by firma fosfor rovněž vozila výhradně v kontejnerech. Státní firma přitom odmítá, že by šla s cenou pod náklady.