Česká republika je pro řidiče nejlevnější zemí

Dálnice D1 na okraji Prahy

Dálnice D1 na okraji Prahy Zdroj: SJu, Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0)

V České republice jsou v rámci Evropy nejnižší náklady na vlastnictví a provoz osobního vozidla. Vyplývá to z průzkumu sestaveného na základě LeasePlan Car Cost Indexu. Ten vůbec poprvé detailně srovnal veškeré související nákladové položky na mezinárodní úrovni.

Podle průzkumu je nejdražší zemí v Evropě, pokud jde o vlastnictví a provoz vozidla, Nizozemsko. Uživatel vozu tam musí na automobil vydat každý měsíc v průměru 660 eur (17 800 korun), to pokud jezdí na benzin, anebo dokonce 805 eur (21 700 korun) v případě naftové verze. Oproti tomu v Česku tyto náklady dosahují 406 eur (11 000 korun) pro benzinovou variantu a 455 eur (12 300 korun) pro dieselovou.

Druhou nejlevnější zemí je v tomto ohledu Německo, kde jsou náklady na vlastnictví a provoz vozidla jen mírně vyšší než u nás (418 eur/11 300 korun benzin, 454 eur/12 250 korun diesel). K dražším zemím patří Velká Británie (600 eur/16 200 korun benzin, 630 eur/17 000 diesel) či Švédsko (582 eur/15 700 korun benzin, 576 eur/15 550 korun diesel).

Nadnárodní firmy objednávají auta v Česku

„Závěry průzkumu podporuje i naše zkušenost z obchodní praxe. V poslední době se ve zvýšené míře setkáváme s požadavky nadnárodně operujících klientů, aby i auta provozovaná v jiných státech byla objednávána v České republice a nikoli v příslušné zemi. Vyjdou u nás levněji. Není to však jediný důvod. Svou roli hrají lokální daňové podmínky, další poplatky a, jak ukazuje analýza, i velmi nízká cena paliva v České republice,“ říká zástupce technického ředitele české pobočky společnosti LeasePlan Daniel Prostějovský.

LeasePlan Car Cost Index sestavila společnost LeasePlan na základě analýzy nákladů na vlastnictví a provoz aut v jedenácti evropských zemích. Pro porovnání vybrala vozidlo segmentu C, tedy nižší střední třídy, kam patří i Škoda Octavia. Konkrétně šlo o Volkswagen Golf s benzinovým i naftovým motorem v provedení hatchback a pětidveřovou karoserií ve standardní výbavě s dobou provozu tři roky a průměrným ročním nájezdem 20 tisíc kilometrů.

Index představuje souhrn všech podstatných položek týkajících se vlastnictví a provozování nového vozidla: jedná se o pořizovací cenu, amortizaci, servis a údržbu, pojištění, úrok (při financování úvěrem), daně, náklady na palivo v každé zúčastněné zemi a také na zimní pneumatiky, pokud je předepisuje místní legislativa. Ukázalo se, že fixní náklady, jako jsou amortizace nebo daně, představují 70 procent veškerých výdajů. To znamená, že řidič má jen omezenou možnost ovlivnit celkové náklady na vlastnictví a provoz. Amortizace je přitom největší nákladovou položkou vůbec, její podíl dosahuje 36 procent.

„Často se říká, že v některých zemích je nákup nebo provoz vozidel dražší než v jiných. Ale až dosud neproběhl dostatečný průzkum potvrzující tyto dohady,“ doplňuje Chief Operating Officer společnosti LeasePlan Sven-Torsten Huster, „abychom mohli srovnávat jednotlivé evropské trhy, je nutné jim podrobně rozumět a mít dostatečný přehled a znalosti o odlišnostech například ve zdanění a jiných právních předpisech. Kromě toho je nutné se dívat na mnohem více věcí, než jen na ceníkovou cenu nebo na zdanění. Doporučujeme proto, aby řidič vždy vzal v úvahu celkové náklady při rozhodování, zda si vozidlo koupí nebo pronajme, případně jestli si koupí auto nové nebo ojeté.“

Česká republika je pro řidiče nejlevnější zemí
• V Česku jsou nejnižší měsíční náklady na palivo jak u benzinových, tak dieselových vozů.
• Nejdražší zemí v Evropě pro vlastníky vozidel je Nizozemsko. Úrokové sazby u úvěrů na pořízení vozidel jsou tam nejvyšší, trojnásobné ve srovnání s nejnižšími sazbami ve Švédsku.
• Nejdražší palivo je v Itálii. Je to dáno vysokým zdaněním vyvolaným ekonomickou krizí. Náklady na palivo jsou obzvláště vysoké také ve Velké Británii a ve Španělsku.
• Ve Švýcarsku existuje největší rozdíl mezi cenou benzinu a dieselu. Švýcarská vláda dlouhodobě daňově znevýhodňuje tento typ paliva z důvodu vyšší produkce oxidů dusíku a pevných emisí. Na druhé straně v Nizozemsku je cena nafty znatelně nižší než cena benzinu.
• Ve Velké Británii jsou nejnižší náklady na údržbu, a to třetinové ve srovnání se Švédskem, kde je údržba naopak nejdražší.
• Ve Švédsku jsou nejmenší náklady na pojištění, čtyřikrát nižší než v nejdražším Španělsku.
• Španělsko má také nejvyšší ceny pojištění.
• Ve Francii jsou všechny nákladové položky průměrné.
• Německo má nejnižší náklady na registrace a daně, a to 2,5krát nižší než nejdražší Nizozemsko.
• Belgie má druhé nejnižší náklady na údržbu jak benzinových, tak dieselových vozidel.