České dráhy po dlouhých letech splatily pendolina

Vlak pendolino Českých drah

Vlak pendolino Českých drah Zdroj: Archiv/Euro

pendolino
Pendolino na jihu Čech
Pendolino na jihu Čech
Pendolino na jihu Čech
Pendolino na jihu Čech
8
Fotogalerie
Vedení Českých drah má důvod k malé oslavě. Společnost tento týden odeslala poslední splátku za sedm rychlovlaků pendolino. Definitivně se tak uzavírá největší a zároveň asi nejrozporuplnější porevoluční kontrakt Českých drah na obnovu vozidel.

První a do letoška jediné rychlovlaky na české železnici vyšly na 4,4 miliardy korun, poslední splátka syndikovaného úvěru činila 5,13 milionu eur (zhruba 144 milionů korun). Splátky v posledních letech výrazně zatěžovaly hospodaření národního dopravce.

Pendolina dnes patří k nejspolehlivějším vlakům na českých kolejích, České dráhy je považují za klenot ve své výkladní skříni. Cesta k tomuto stavu ale byla více než trnitá a vůbec ne levná. Mimo jiné se ukázalo, jak ošidné bylo v polovině devadesátých let spoléhat na český průmysl.

První kontrakt na dodávku rychlovlaků podepsaly dráhy s konsorciem ČKD, Fiat a Siemens koncem roku 1995. Smlouva tehdy zněla na deset souprav. Dráhy v tehdejším finančními problémy zmítaném ČKD doslova utopily miliardu na zálohách, aniž by se dočkaly nějakého výsledku. Zpožděnou zakázku nakonec převzal Fiat, jenž se později stal součástí francouzského gigantu Alstom. Kvůli ztracené miliardě šlo už pouze o sedm jednotek.

Poruchy inspirovaly i Nohavicu

První nově vyrobený vlak se objevil v českých zemích až v červnu 2003. Původní plány přitom počítaly s plným nasazením všech vlaků do provozu už koncem devadesátých let. Po testech na lince do Děčína nakonec dráhy pendolina nasadily na pravidelné jízdy mezi Prahou a Ostravou v prosinci 2005. Hned začátkem příštího roku ale postupně všech pět tehdy schválených souprav vyloučily z provozu poruchy, o čemž dodnes vypovídá jedna z písní Jaromíra Nohavici.

Dráhy poruchy společně s Alstomem vyřešily. Kromě ostravské tratě zkoušely nasazení rychlovlaků například do Vídně či Bratislavy, dnes pendolina zajíždějí do Františkových Lázní a od nového grafikonu do Košic.

Faktem zůstává, že kvůli experimentu s podporou českého průmyslu si dráhy pořídily místo deseti vlaků za stejnou cenu pouze sedm jednotek. Při přepočtu na jeden kus to vychází na více než 621 milionů korun. Když si loni kupovali o generaci mladší pendolina Poláci, platili zhruba 550 milionů za kus.

Pendolino, řada 680, některá fakta
- 23. prosince bude 10 let v provozu s cestujícími, poprvé vyrazila s cestujícími ve zkušebním provozu na lince Praha – Děčín – Praha 23. prosince 2004;
- Od vyrobení najely soupravy celkem přes 20 milionů kilometrů, 52krát vzdálenost ze Země na Měsíc;
- Denně pendolina najedou kolem 7 000 kilometrů a za týden cca 45 000 kilometrů, jako by za týden objela Zemi po rovníku;
- Dosud rekordní rok v nasazení byl 2012, to najela cca 46 000 km týdně, příští rok to ale bude až 50 000 km týdně;
- Nejvyšší denní běhy jedné jednotky jsou i více než 1400 km;
- Pendolino je držitelem českého rychlostního rekordu 237 km/h;
- SuperCity Pendolino je nejrychlejší spoj u nás, linku Praha – Ostrava absolvuje za méně než 3 hodiny průměrnou rychlostí téměř 120 km/h.
Základní aktuální parametry:
- Počet jednotek: 7
- Počet vozů: 7
- Počet míst 1. třídy: 52
- Počet míst 2. třídy: 271
- Délka jednotky: 185 metrů;
- Maximální rychlost: 230 km/h;
- Běžná provozní rychlost na infrastruktuře v ČR: 160 km/h;
- Výkon: 4 000 kW;
- Hmotnost: 385 tun;
- Rok výroby 2003 až 2004;
- Pendolino je vybaveno technikou aktivního naklápění vozových skříní;

Pramen České dráhy