České dráhy v téměř miliardovém zisku, pomohl prodej majetku

České dráhy - ilustrační snímek.

České dráhy - ilustrační snímek. Zdroj: Petr Lundák / Mafra / Profimedia.cz

Pantograf řady 451
Ilustrační foto
Pantograf přezdívaný "Žabotlam" na Nádraží Holešovice.
Pantograf přezdívaný "Žabotlam" na Nádraží Holešovice.
DOTACE S OTAZNÍKEM. Stanice Horažďovice-předměstí po rekonstrukci za 700 milionů korun splňuje unijní podmínky pro provoz nových dotovaných vlaků. Dotace ale může zhatit přímé zadání provozu Českým drahám.
18
Fotogalerie

České dráhy v loňském roce hospodařily s čistým ziskem 882 milionů korun, zatímco předloni skupina vykázala ztrátu 1,35 miliardy korun. Důvodem loňského zlepšení jsou mimo jiné nárůst zisku z nákladní dopravy a provozní úspory. Pomohl ale i prodej majetku a pokles cen nafty a elektřiny. 

Zisk Českých drah z nákladní dopravy meziročně stoupl o 359 milionů korun na 935 milionů korun. Ztráta z osobní dopravy klesla na 644 milionů korun, zatímco předloni činila 1,42 miliardy korun. To souvisí s růstem počtu cestujících a vyššími tržbami z jízdného, na kterých dopravce vydělal o 260 milionů korun meziročně více.

"Pozitivní trend jsme zaznamenali hlavně v mezinárodní, ale také ve vnitrostátní příměstské dopravě, kde jsou naše vlaky součástí integrovaných dopravních systémů," uvedl předseda představenstva ČD Pavel Krtek.

Vyšší tržby v osobní dopravě jsou ale také výsledkem vyšších dotací ze strany státu a krajů. Zatímco v roce 2015 byla celková úhrada z veřejných rozpočtů 13,5 miliardy, loni už to bylo téměř 13,8 miliardy. 

Video: U Ejpovic vzniká nejdelší železniční tunel v Česku, razí ho obří štít Viktorie

Drahám přály i vnější faktory. Meziročně ušetřily na naftě a elektřině, a také na poplatcích za užití kolejí. Snížení poplatků se projevilo hlavně v nákladní dopravě, která zaplatila Správě železniční dopravní cestě meziročně o 200 milionů méně. 

Do zisku celé skupiny se pozitivně promítl i prodej majetku, především prodej pozemků na Masarykové nádraží v Praze společnosti Penta a také převod nádraží na SŽDC. Celkový dopad z těchto transakcí do loňského zisku je plusová půlmiliarda. 

Drahám sse naopak nedaří udržet na uzdě mzdové náklady, a to přesto, že počet zaměstnanců klesá. To se týká především osobní dopravy, kde mzdy a benefity přes hlubokou ztrátu loni vzrostly o 250 milionů. 

Zisková nákladní doprava naopak na zaměstnancích necelých sto milionů ušetřila. Pokud jde o vrcholové vedení celé skupiny, členové statutárních orgánů a dozorčích orgánů si přišly na 82 milionů, což je meziročně o devět milionů více. 

Celkové tržby skupiny se loni zvýšily o 0,6 procenta 33,3 miliardy korun. Z toho osobní doprava zaznamenala nárůst o přibližně 500 milionů korun na 21,5 miliardy. Naopak tržby v nákladní dopravě poklesly ve srovnání s rokem 2015 o přibližně 300 milionů korun na 11,8 miliardy korun.

Kromě osobního a nákladního dopravce tvoří skupinu Českých drah například Výzkumný ústav železniční a poskytovatel datových služeb ČD Telematika. Celkem skupina loni zaměstnávala 23 664 lidí, meziročně o 283 lidí méně. 

 

Video placeholde
Vodíkový vlak Alstom Coradia iLint • Živě.cz

Celkové investice Skupiny ČD vzrostly z 6,5 miliardy v roce 2015 na 6,85 miliardy v roce 2016.Z toho přes pět miliard skončilo v osobní dopravě.