České dráhy vypsaly tendry na nákup vlaků. Vyjdou je na deset miliard

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Martin Siebert, Euro E15

České dráhy plánují koupit vlaky za více než deset miliard korun. Společnost vypsala tendry na dodávku elektrických jednotek a motorových souprav, které potřebuje pro výběrová řízení ministerstva dopravy na provoz železnic. Třetí soutěží je dodávka vagonů pro rychlost do 200 kilometrů v hodině, které ČD plánují využívat na mezistátních vlacích.

„Abychom byli připraveni na otevírání trhu dálkové železniční osobní dopravy v České republice a na soutěže na dálkové linky, rozhodli jsme se již nyní vybrat dodavatele elektrických bezbariérových jednotek,“ uvedl k jedné ze soutěží předseda představenstva Českých drah Pavel Krtek.

Skutečný počet odebraných souprav bude vycházet z toho, v kolika tendrech státní dopravce uspěje. Nemusí tak být vyčerpány všechny peníze a odebrána všechna oznámená vozidla.

Rámcová smlouva na nákup elektrických jednotek je největší z celého balíku nákupů. Za 20 elektrických jednotek dopravce plánuje firma utratit 4,6 miliardy korun. Na zhruba čtyři miliardy by pak měla podle odhadu ČD vyjít zakázka na nákup 30 motorových souprav a 50 rychlíkových osobních vozů pro mezistátní vlaky by měly vyjít na 2,2 miliardy korun.

Vlaky by kupoval stát

Na informaci Českých drah reagoval konkurenční Regiojet podnikatele Radima Jančury oznámením, že společnost podporuje plán zvažovaný ministerstvem dopravy. Ten spočívá v tom, že místo jednotlivých dopravců by vozidla pro linky, které bude stát poptávat v soutěži, kupoval stát, a následně je pronajímal dopravcům, kteří v soutěžích zvítězí. Na nákup vozidel totiž Česko může čerpat z fondů EU přes 20 miliard korun a financovat z nich až 85 procent ceny pořizovaných vlaků.

Pokud by ale tento projekt neprošel a vlaky by nakupovali podle zažitých modelů dopravci, je RegioJet připraven do nových vozidel investovat tři miliardy korun. Na většinu této sumy má už údajně zajištěné financování.

V osobní dopravě tržby rostly
Skupina České dráhy měla loni v pololetí čistý zisk 102 milionů korun, meziročně o 56 milionů korun méně. Pokles byl způsoben především nákladní dopravou, kterou provozuje dceřiné ČD Cargo. V osobní dopravě se naopak Českým drahám dařilo, rostly tržby i přepravní výkon. Tržby skupiny meziročně klesly o 142 milionů na 16,3 miliardy korun. Celkové zadlužení skupiny se snížilo o 258 milionů na zhruba 33 miliard korun. Z tohoto dluhu ročně skupina zaplatí na úrocích přes miliardu korun. Výsledky za celý rok 2015 zveřejní společnost 29. dubna.

Řídící výbor Českých drah letos koncem března schválil vypsání soutěže na desetiletý pronájem deseti lokomotiv, předpokládaná hodnota přesahuje miliardu korun. Lokomotivy mají podle deníku E15 v první řadě tahat expresy mezi Prahou a Hamburkem, kde drahám selhal plán s nasazením nových škodovek.

Dráhy totiž potřebují třísystémové stroje pro rychlost až 200 kilometrů v hodině, aby mohly plnit smlouvu s německými drahami Deutsche Bahn. Německý dopravce zaštítěný sankční hrozbou tlačí na to, aby hamburské expresy jezdily už od prosince bez přepřahání.

Pronájmem ČD mimo jiné řeší potíže, které vznikly spoluprací se Škodou Plzeň. Vlaky do Hamburku měla tahat nová plzeňská lokomotiva 109E, kvůli které dráhy už loni prohrály se Škodou miliardovou arbitráž. Stroj ale navíc dodnes nemůže v Německu jezdit rychlostí 200 kilometrů v hodině, nýbrž pouze 120 kilometrů v hodině.