České přístavy v Hamburku může ohrozit olympijský stadion

Vizualizace olympijského stadionu v Hamburku

Vizualizace olympijského stadionu v Hamburku Zdroj: Hamburg.de

Záměr Hamburku ucházet se o pořádání letní olympiády vyvolal v Praze rozruch, a to navzdory tomu, že o obnovení olympijských ambic české metropole snad nikdo seriózně neuvažuje. Důvodem jsou plány na výstavbu sportovišť v těsném sousedství českých přístavních území, která by tak rázem mohla být prakticky nepoužitelná.

Na konci března Hamburk oficiálně potvrdil svou kandidaturu na dějiště letních olympijských her v roce 2024. Severoněmeckému městu budou zřejmě konkurovat Paříž, Řím, Istanbul, Dauhá či Budapešť. Za favorita je ale považován americký Boston. Pokud Mezinárodní olympijský výbor Hamburk v létě 2017 nevybere, chce město podat druhou kandidaturu na rok 2028.

Ačkoli úspěch kandidatury Hamburku zůstane ještě několik let otázkou, plánovaný olympijský stadion je už nyní trnem v oku českého ministerstva dopravy. Má totiž vyrůst na ostrově Kleiner Grasbrook, v těsném sousedství českých přístavních území v Moldauhafen a Spreehafen

„Ve veřejných zdrojích se objevily informace, podle kterých plán stavby olympijských zařízení počítá s několika mosty, které by měly přetnout Moldauhafen. Další omezení by se týkala i Saalehafen,“ řekl pro E15.cz mluvčí Ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Češi žádají vysvětlení

Ředitelství vodních cest přitom loni u správce přístavu Hamburg Port Authority (HPA) zjišťovalo, zda stavba olympijských sportovišť ovlivní česká území v Hamburku. „Dostali jsme oficiální odpověď, že areál pro olympijské hry se české přístavní oblasti nedotkne a žádný způsobem neomezí jeho užívání,“ řekl před několika dny deníku Die Welt Tomáš Ehler, vedoucí obchodně-ekonomického úseku českého velvyslanectví v Berlíně.

Vizualizace olympijského stadionu v HamburkuVizualizace olympijského stadionu v HamburkuVizualizace olympijského stadionu v Hamburku | Hamburg.de

Podle posledních zveřejněných vizualizací projektu ale vše vypadá jinak. Přístup do Moldauhafen přetíná několik nízkých mostů, které by vjezd lodí do přístavu buď značně omezily, nebo zcela uzavřely. „Požádali jsme proto v březnu tohoto roku HPA o vysvětlení. Dosud jsme nedostali žádnou odpověď,“ uvedl Ehler.

Odpovědi se nyní u HPA bude domáhat i Ministerstvo dopravy. „Budeme po správě přístavu žádat vysvětlení. Chceme se ujistit, že v budoucnu k žádnému omezení českých přístavních území nedojde,“ řekl Neřold.

Opravy přístavů začnou

HPA německému listu potvrdil, že na český dopis odpoví „během několika dní“. Podle mluvčího hamburského starosty Jörga Schmolla jsou ale české obavy předčasné. Plány týkající se hamburské kandidatury na pořádání olympijských her se totiž zřejmě ještě budou mnohokrát měnit.

Olympijské ambice Hamburku v každém případě nijak nezmění záměr ministerstva vrátit nyní převážně nevyužívaným přístavům část jejich bývalé slávy. „Plánovaná obnova přístavů v létě začne,“ uvedl Neřold. I kdyby nakonec Hamburk zahájil stavbu olympijského areálu, což nyní není jisté, jedná se o poměrně vzdálenou budoucnost, vysvětlil. Češi tak v přístavu zřejmě zůstanou přinejmenším do roku 2028, kdy vyprší současná nájemní smlouva.

Mapa ostrova Kleiner Grasbrook (O`Swaldkai) a českých přístavů Moldauhafen a SaalehafenMapa ostrova Kleiner Grasbrook (O`Swaldkai) a českých přístavů Moldauhafen a Saalehafen v HamburkuMapa ostrova Kleiner Grasbrook (O`Swaldkai) a českých přístavů Moldauhafen a Saalehafen v Hamburku | OpenStreetMap

Stát vyhlíží nového nájemce pro české území v hamburském přístavu

České území v hamburském přístavu roky chátrá. Brzy ale může vydělávat