Povinnost snížit emise skleníkových plynů mají prodejci paliv od loňského roku. Jde nejprve o dvě, do konce roku 2017 o čtyři a do konce roku 2020 o šest procent. Takové snížení však podle ČAPPO v současném technickém i legislativním prostředí není možné.
„Když to řeknu hodně zjednodušeně, tak se to nesplní proto, že bychom museli do současné skladby paliv přimíchávat tolik biosložky, že některá starší auta by na ta paliva nefungovala. Zároveň legislativně v tuto chvíli ani nesmíme tolik přimíchávat,“ řekl předseda představenstva asociace Petr Pražský. Podle asociace je řešením mimo jiné rozvoj alternativních paliv, jako je například CNG, nebo vývoj biopaliv takzvané druhé generace, která se vyrábí z odpadů a řas. Ty zatím v Česku nikdo nevyrábí.
museli bychom do současné skladby paliv přimíchávat tolik biosložky, že některá starší auta by na ta paliva nefungovala
Snížení emisí není jedinou povinností, které Evropská unie palivářům nakazuje. Podle pravidel z roku 2008 má v roce 2020 také pocházet z obnovitelných zdrojů deset procent spotřebované energie v dopravě. V dubnu letošního roku se europoslanci shodli, že takzvaná biopaliva první generace, která jsou vyráběna ze zemědělských plodin, se na konečné spotřebě energie v dopravě v členských státech budou podílet maximálně sedmi procenty.
Členské firmy ČAPPO provozují asi třetinu veřejných čerpacích stanic v Česku, jejich podíl na trhu činí asi 60 procent prodaných pohonných hmot. Členy jsou například Benzina, Slovnaft, Shell ČR, OMV ČR a státní distributor paliv Čepro. Na dnešní valné hromadě se členem asociace stal výrobce biopaliv Agrofert vlastněný ministrem financí Andrejem Babišem (ANO) a správce ropovodů Mero.