Chaos na D3: stát doplácí stamiliony za hotové části

Dálnice D3, ilustrační foto

Dálnice D3, ilustrační foto Zdroj: E15 Jan Sindelar

Ředitelství silnic a dálnic zadalo v prosinci bez soutěže stavebním firmám zakázky za 700 milionů korun. Jde o stavbu dálnice D3. Zadanou práci přitom tytéž firmy odvedly. Tehdy jim však stát již v roce 2013 nezaplatil. Nyní tedy dostaly smlouvu na to, co už udělaly. Firmy se už od roku 2014 o část odměny za D3 soud, později žalobu pozastavily, aby daly šanci jednání. Dálniční ředitelství ale odmítá, že by nyní šlo o zvláštní formu mimosoudního vyrovnání.

Dálnice D3 od Tábora na jih zůstává i dva a půl roku po otevření pro stát noční můrou. Ředitelství silnic a dálnic na ni aktuálně doplácí v sedmi zakázkách téměř 700 milionů korun za takzvané vícepráce. Tedy práce, se kterými nepočítala prvotní dokumentace. Příjemcem je bez soutěže sdružení původních dodavatelů v čele se Strabagem. Věc přitom vypadá na první pohled absurdně. Ačkoli řízení o zakázkách jsou horkou novinkou, jde ve skutečnosti o doplatek za dávno hotové dílo.

„Byly zadány stavební práce nezbytné pro dokončení stavby, které byly provedeny před červnem 2013, kdy byla stavba uvedena do předčasného užívání,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Studecký. Podle něj silničářům dodatečné zadání a schválení dávno hotových prací umožnila až novela zákona o veřejných zakázkách, která loni zmírnila podmínky pro zadávání víceprací.

„Na jejím základě bylo provedeno doplnění dokumentace změn zejména o podrobné odůvodnění příčin jejich vzniku,“ doplnil Studecký. Dálniční ředitelství přitom odmítá, že by zmíněných sedm zakázek sloužilo jako řešení žaloby, jejímž prostřednictvím se stavaři od roku 2014 domáhají za D3 doplatku 1,26 miliardy korun.

Mapa dálnice D3:Mapa dálnice D3Mapa dálnice D3 | RSDZdroj: Ředitelství silnic a dálnic

Firmy vedené Strabagem žalobu následně pozastavily a o řešení s ŘSD zatím údajně bez výsledku jednají. Tím ale výčet všech potíží s pětadvaceti kilometry táborského úseku jihočeské dálnice nekončí. Projekt se dostal do hledáčku Státního fondu dopravní infrastruktury; podle výsledků jeho kontroly ŘSD v letech 2012 až 2014 porušilo zákon o veřejných zakázkách, když zhotovitelům D3 zadalo přímo vícepráce za 110 milionů korun.

Věc řeší i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Ministerstvo dopravy přitom počítá s tím, že v únoru vyzve ŘSD k vrácení peněz. „Zároveň samozřejmě musí příjemce zajistit, aby byla přijata nápravná opatření a vyvozena odpovědnost jednotlivých osob,“ řekl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Silničáři závěry kontroly odmítají. Se zadáváním víceprací přitom není konec. Je totiž třeba dokončit ještě malý úsek u Tábora, kde se stát dlouhá léta pře o sjezd se soukromým motocentrem a pneuservisem. Ke kolaudaci je zároveň nutné vykoupit pozemky a zbudovat protihluková opatření u Soběslavi.