Dálnice D8 se zakonzervuje

dálnice D8

dálnice D8 Zdroj: 7 Jan Berounsky

Stavební práce na dokončení dálnice D8 se opět zastavují. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek vyzvalo stavební firmy k ukončení prací na zhruba pěti kilometrech, které přišly rozhodnutím krajského soudu o pravomocné stavební povolení, a v úterý předloží ministerstvu dopravy seznam věcí nutných k zakonzervování stavby. Uvedl to ředitel pražského závodu ŘSD Jiří Mayer. Přímé náklady na konzervaci odhadl na řádově miliony korun, horší je ale podle něj další odklad dokončení stavby.

Na stavební povolení se čekalo nezvykle dlouho - práce na úseku dlouhém 12,7 kilometru přes CHKO České středohoří začaly v roce 2007, ale po sérii soudních tahanic ŘSD a ekologů dostala povolení až vloni před Vánoci a když krajský úřad zamítl i odvolání ekologů, mohlo se v květnu začít konečně stavět. Práce ale trvaly jen dva a půl měsíce a teď se znovu zastavují. Soud totiž minulý týden vyhověl odvolání ekologického aktivisty a verdikt krajského úřadu zrušil.

„Těžko říct, jaký bude další vývoj, ale dokončení to rozhodně oddálí. V pátek jsme vyzvali stavební firmy k ukončení prací a teď dáváme dohromady seznam toho, co bude potřeba zakonzervovat,“ řekl ČTK Meyer. ŘSD smí udělat takové práce, aby zamezilo ekologickým nebo majetkovým škodám.

Poslední nedokončený úsek dálnice D8 z Lovosic do Řehlovic.Poslední nedokončený úsek dálnice D8 z Lovosic do Řehlovic. | RSD

Řeší se i situace na budoucí mimoúrovňové křižovatce u Řehlovic, kde se sbíhá severní větev D8 s teplickým přivaděčem R63 a stavební firmy tam už kvůli stavbě nájezdů vytrhaly svodidla a omezily dopravu do dvou pruhů. Teď je možné, že se svodidla budou vracet nazpátek. „Zatím se o tom nerozhodlo, ale je to přesně jeden z těch případů, kdy to přinese další náklady a vlastně to i prodlouží další práce,“ dodal. Přesný seznam prací by mělo v úterý schválit ministerstvo dopravy.

Celkové náklady na konzervaci Mayer odhadl na řádově miliony korun. „K tomu je ale nutné připočítat i škody vzniklé protažením stavby a nucených objížděk. I když se to zrušení týká jen asi 30 procent trasy a na zbytku budeme stavět dál, těch 30 procent je úsek, který je pro časový harmonogram kritický,“ dodal. Než se začalo stavět, hovořilo se o 30 až 32 měsících, které budou potřeba na práce, to podle klimatických podmínek.

Jak se situace bude vyvíjet dál není zřejmé. Právní stav je takový, že krajský úřad se má teď znovu vypořádat s odvoláním proti prvotnímu stavebnímu povolení. Žalobu na rozhodnutí úřadu, jíž soud vyhověl, podala litoměřická Společnost ochránců životního prostředí kvůli nedostatečnému řízení EIA. Takové řízení zpravidla trvá měsíce, ale u podobně velkých staveb spíš roky. Ekologové naopak na nové studii EIA trvají. „Aby bylo možné nové stavební povolení vydat, bude proces EIA muset proběhnout znova,“ řekl ČTK minulý týden předseda hnutí Děti Země Miroslav Patrik.