DB: Automobilky se sdílení jízd nemusí bát, prodeje jim i tak porostou

Uber - označení nástupní plochy v americkém Portlandu

Uber - označení nástupní plochy v americkém Portlandu

Technologické novinky v silniční dopravě, jakými jsou sdílení jízd a vozidel přes mobilní aplikace jako Uber nebo Lyft, nebudou mít navzdory všeobecnému přesvědčení negativní vliv na prodeje automobilů. Tvrdí to alespoň analytici Deutsche Bank, podle kterých sice dojde k poklesu počtu vozidel na silnicích, ale automobilky to na tržbách nepocítí.

„Panuje obecný názor, že prodeje automobilů poklesnou. My však věříme, že tento názor může být špatný,“ prozradil agentuře Bloomberg Rod Lache, analytik Deutsche Bank a vedoucí skupiny, která zkoumala vliv změn v automobilovém odvětví ve Spojených státech.

Podle analytiků významný narůst sdílených jízd a vozidel, který navíc podpoří rozvoj autonomního řízení, nakonec sníží množství automobilů. Na amerických silnicích by měl počet vozidel poklesnout až o 25 milionů, tedy kolem deseti procent.

Automobilový průmysl se však podle Deutsche Bank nemusí tohoto trendu obávat, jelikož ho má doprovázet zkrácení životnosti automobilů. Ta se má zkrátit kvůli výraznějšímu vytížení, u sdíleného vozidla dokonce na pouhé tři roky. Automobilky se tím navíc stanou odolnější vůči cyklickému vývoji ekonomiky.

„Zjistili jsme, že prodeje aut v USA podle každého scénáře vzrostou, jelikož životnost vozů záleží na ujetých mílích,“ tvrdí analytici. „Každý sdílený vůz najezdí více mílí (o 10 až 20 procent) než šest až devět soukromě vlastněných aut, které nahradí, dohromady.“

Lukáš Kovanda: Mladé už auta nebaví, Česko tím utrpí