Desítky milionů korun pro rejdaře skončí na dráze | E15.cz

Desítky milionů korun pro rejdaře skončí na dráze

ilustrační foto
ilustrační foto
• 
ZDROJ: Kolaz E15
Jan Šindelář

Jan Šindelář

Velké plány úředníků ministerstva dopravy na podporu vodní dopravy vzaly za své. Čeští rejdaři o kombinaci státní a evropské dotace na modernizaci lodí jeví jen minimální zájem a připravené peníze se budou muset převést jinam. Ještě v roce 2008 se počítalo s podporou až 450 milionů korun, následně se ovšem částka pro malý zájem majitelů lodí snížila na 186 milionů.

A ani ty se s velkou pravděpodobností nepodaří vyčerpat. Rejdaři nezájem zdůvodňují tím, že nemají peníze na spolufinancování dotací kvůli špatné splavnosti Labe.

„Na základě prvních dvou výzev bylo předloženo celkem 45 žádostí. Z tohoto počtu však bylo 19 žádostí staženo přímo žadateli,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. Podle něj ušetřené peníze dostanou především firmy, které se snaží o uchování nebo obnovu železničních vleček. „Tam je zatím větší zájem, než máme peněz,“ uvedl Novák.

„Rejdaři na to prostě nemají peníze, zvláště když se musejí sami podílet na nákladech 51 procenty,“ uvedl místopředseda Sekce vodní dopravy Svazu dopravy a šéf rejdařství EVD-Sped Lukáš Hradský. Důvodem je prý hlavně nesplavnost Labe u hranic s Německem, lodní dopravci tak jezdí se ztrátou a finance na investice jim nezbývají.

Průměrný stav vodočtu v Ústí nad Labem Autor: Ministerstvo dopravy CR

Z programu obnovy lodí bylo zatím přiděleno jen 37 milionů korun, zlomek zprvu plánované částky. Nyní je v běhu už třetí kolo, kde se sešly žádosti o dotace za 54 milionů korun. V nabídce je přitom o 30 milionů více. „Vzhledem k tomu, že ze strany rejdařů není o tento program až takový zájem, v nejbližší době další výzvu vyhlašovat nebudeme,“ podotkl Novák. Program je určen například na financování výměny motorů, obšívky dna lodí nebo nová komunikační zařízení.

Například rejdařství ČSPL loni vyměnilo plechovou obšívku dna u motorové nákladní lodě Labe 4 za čtyři miliony korun. Šlo přitom o první modernizaci tohoto druhu z Operačního programu Doprava. Několik lodí zmodernizovala i společnost České přístavy, která vyměnila motory nebo doplnila komunikační zařízení. Jiné firmy ale své žádosti kvůli krizi a nesplavnosti Labe stáhly.

Právě nedokončená vodní cesta u hranic s Německem leží rejdařům v žaludku. Přes množství letních srážek je letos situace na Labi horší než loni. Špatné plavební podmínky na řece vedly k tomu, že z tisícovky nákladních lodí, které brázdily tuzemské vody ještě před dvaceti lety, do dnešních dnů zbyla stovka plavidel.

Objem nákladní přepravy na Labi každoročně klesá. Loni činil 1,64 milionu tun zboží. Říční dopravu využívají ze sedmdesáti procent zemědělci. Lodě vozí především krmiva, hnojiva a zrno.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.