Dopravce drtí drahá nafta | E15.cz

Dopravce drtí drahá nafta

ilustrační foto
ilustrační foto
• 
ZDROJ: Jiri Kotatko, Sedmicka

Jan Šindelář

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Přes 95 tisíc korun – počítáno bez DPH – proteče letos v lednu nádrží kamionu, který ujede běžnou měsíční porci 10 tisíc kilometrů. Je to o devět tisíc korun více než loni touto dobou. Na vině je rekordní cena nafty, která se podle společnosti CCS v průměru vyšplhala až na 29,87 koruny za litr bez DPH.

Meziroční nárůst o téměř tři koruny na litr výrazně zasahuje do hospodaření dopravních firem na silnicích i na železnici. Ty přitom loni podle údajů Českého statistického úřadu vesměs své služby nezdražovaly.

Ceny pohonných hmot výrazně rostly i v uplynulém týdnu. Nejprodávanější benzin Natural 95 zdražil v průměru o 59 haléřů na 35,54 koruny za litr. Nafta zdražila o 48 haléřů na 36,07 korun za litr. Vyplývá to z dnešních údajů Českého statistického úřadu. Podle společnosti CCS jsou ceny Naturalu 95 a nafty na rekordní úrovni.

„Pokud to takto zůstane, je jediným řešením zvýšení ceny za přepravu. Dopravce nemůže oněch 90 haléřů na kilometr krýt ze své marže, protože ta je zcela minimální, pokud vůbec nějaká ještě je,“ tvrdí Vojtěch Hromíř ze sdružení dopravců Česmad Bohemia. Dopravci se podle něj ještě nevyrovnali s dopady předchozí krize a nemají žádné finanční polštáře. Nad řadou z nich se proto vznáší hrozba krachu.

Ke zdražování ale vede dlouhá cesta skrze jednání se zákazníky, kteří o vyšších cenách nechtějí ani slyšet. „Předpokládat, že zákazníci ihned přistoupí na zvýšení cen kvůli růstu cen pohonných hmot bez doložek daných v obchodních smlouvách, není reálné,“ řekl šéf prostějovské firmy FTL – First Transport Lines Jaroslav Hanák.

Nafta Autor:

Dopravcům se už nevyplatí tankovat ani v Rakousku, Německu a Itálii, kde je nafta ještě dražší. Levněji je především díky nižší spotřební dani na Slovensku (o 1,2 koruny na litr), v Polsku (o čtyři koruny), ve Slovinsku (o 3,5 koruny), ve Španělsku (o 80 haléřů) nebo v Lucembursku (o 3,3 koruny). Pokud to jde, čeští dopravci čerpají palivo tam.

„Výrazně by pomohlo snížení spotřební daně z nafty, navíc díky návratu tankování do České republiky by stát vybral o několik miliard více,“ zopakoval dlouhodobý požadavek Česmadu Hromíř. Ministerstvo financí ale slevit odmítá. „Výběr daně pečlivě analyzujeme, ale snížení neplánujeme. Není jisté, že by se výběr daně zvýšil,“ uvedl mluvčí úřadu Ondřej Jakob.

Spotřební daň činí 10,95 koruny z litru nafty. Tahle sazba platí od ledna 2010, předtím byla o korunu nižší. Dopravci argumentují také tím, že po zvýšení sazby celkový výnos o několik procent klesl. Pokus o snížení daně učinil naposledy na podzim hospodářský výbor sněmovny, návrh ale neprošel.

Pod tíhou drahé nafty úpí i železniční dopravci, ačkoliv motorové lokomotivy vozí jen část nákladu. „Zavádíme opatření ke snížení spotřeby, včetně důslednější kontroly nebo lepšího vytížení jednotlivých strojů,“ uvedl šéf ČD Cargo Gustav Slamečka. Nákladní dcera Českých drah zvedla ceny už koncem roku. Konkurenční AWT zase začala více využívat bionaftu. Podle Petra Jonáka z AWT situaci zhoršuje i letošní zvýšení cen za použití kolejí. Podobně se musejí i silniční dopravci vyrovnat se čtvrtinovým růstem mýtného na dálnicích.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah