Dopravci se derou na Šumavu. Krajské miliardy lákají

Nádraží ve Volarech

Nádraží ve Volarech Zdroj: mef.ellingen, Wikimedia Commons (CC-BY-SA-2.0-de)

V pankráckém mrakodrapu City Tower budou dnes v poledne advokáti rozlepovat obálky k tendru Jihočeského kraje na zajištění dotovaných vlaků na třech šumavských lokálkách. V největší soutěži české dotované železnice získá dopravce byznys na 15 let za předpokládaných 2,25 miliardy korun. A podle zjištění deníku E15 je o tučné sousto zájem.

Poperou se o ně České dráhy, Arriva, Leo Express a ČSAD Jihotrans se svou dcerou GW Train Regio. Účast se předpokládá i u nadnárodní firmy National Express, i když její tuzemští zástupci zůstávají do poslední chvíle tajemní.

„Stát tendry utlumil, takže železniční investoři jsou hladoví,“ řekl dopravní konzultant Emanuel Šíp. Podle něho se kraj vydal správným směrem. „Soukromí dopravci jsou schopni nabídnout nižší ceny, navíc umějí lépe spolupracovat s podnikateli kolem tratí, což je pro Šumavu jediná možná cesta,“ dodal.

To je pro jiné hráče, než jsme my, oni se tam finančně pobijí

Hojná účast může přitom cenu, která je hlavním kritériem, snížit dost výrazně. „To je pro jiné hráče, než jsme my, oni se tam finančně pobijí,“ nechal se slyšet šéf menší železniční společnosti KŽC Doprava Bohumil Augusta.

Jihočeský tendr by se tak měl vyhnout fiasku, které potkalo ministerstvo dopravy. Tomu se před více než dvěma lety přihlásili do pilotní soutěže na rychlíky Ostrava– Opava–Olomouc pouze dva zájemci, přičemž jeden byl kvůli nesmyslné podmínce vyřazen a soutěž musela být zrušena. Od té doby se stát do vypisování soutěží o dotované vlaky nehrne a zachovává monopol Českých drah.

Regiojet do boje nejde

V soutěži o tři pošumavské tratě bude překvapivě chybět bojovník za liberalizaci železnice Radim Jančura. Jeho společnost RegioJet přihlášku nepodá, neboť se jí nelíbí některé podmínky tendru.

„Hlavním důvodem je skutečnost, že kraj požaduje, aby nabídka měla platnost jeden rok. To je příliš, nikde v Evropě to takto není,“ řekl projektový manažer RegioJetu Tomáš Petras. Firma měla podle něj zamluvené vlaky v Německu, partner je byl ale ochoten držet pouze čtyři měsíce. „Nemůžeme rok blokovat vozidla, žádali jsme proto, aby platnost nabídky byla zkrácena,“ doplnil Jančura.

Podle něj na uzavření soutěže stačí maximálně několik měsíců. Kraj ale připomínky odmítl. Podle Petrase nicméně RegioJet neuvažuje o napadení tendru. Do soutěže nejdou ani Jindřichohradecké místní dráhy, KŽC Doprava a Railway Capital, většinou s poukazem na svoji malou velikost.

V soutěži jde o tratě České Budějovice–Černý Kříž, Strakonice–Volary a Číčenice–Volary–Nové Údolí, což představuje zhruba čtvrtinu výkonů vlaků v kraji. Rozsahem se klání o 2,25 miliardy dá srovnat pouze s neúspěšným státním tendrem o opavské rychlíky, kde šlo o 2,1 miliardy.