Dozorčí rada ČD zarazila nákup dalších railjetů
„Ano, generální ředitel dostal úkol opci na nákup nevyužít,“ potvrdil deníku E15 předseda rady Zdeněk Žemlička. Rada tak rozhodla jen několik dní poté, co si dráhy se Siemensem vyjednaly prodloužení opce až do 6. září.
Důvodů je podle Žemličky několik. Dozorový orgán prý nechce připustit další zadlužování drah, chyběl mu rovněž kvalitní byznysplán podložený poptávkou. Nejasnosti panovaly i kolem lokomotiv, které by měly vlaky tahat.
Osm zmíněných railjetů mělo být druhou sérií z celkově objednaných 15 souprav za více než pět miliard. Sedm jich dráhy už loni zadaly do výroby, s první dodávkou se počítá do června příštího roku.
Jenže i nad touto první várkou se smráká, hřebíček do rakve jí zatlouká především plzeňská Škoda Transportation. Ta celou transakci dala k soudu. Jeho verdikt následně vedl ke zrušení všech rozhodnutí antimonopolního úřadu vydaných ve prospěch Českých drah.
Úřad tak v těchto dnech zahájil nové řízení, při kterém musí názor soudu respektovat. A Škoda tvrdě požaduje zákaz plnění celé smlouvy. Zatím není jasné, jaké by to mělo pro dráhy finanční následky.
Vlaky Siemens Viaggio Comfort, jak zní jejich oficiální název, mají výrazně posílit konkurenceschopnost Českých drah na mezinárodních tratích. Alespoň si to tak představoval bývalý šéf drah Petr Žaluda, který railjety prosazoval.
Nové vedení Českých drah po červencovém odchodu Žaludy nadšení svých předchůdců pro railjety nesdílí. „V modernizaci musíme pokračovat. Ale bude to pomaleji a více se zaměříme na levnější modernizace vozidel namísto nákupu luxusních a drahých nových vlaků,“ vyjádřil se pro deník E15 nový generální ředitel Dalibor Zelený.
Chybělo málo a všechno bylo jinak. Stará dozorčí rada využití opce v červnu schválila a tehdejší ministr dopravy Zbyněk Stanjura o tom informoval i vládu. Nečasův kabinet už ale byl v demisi a o nákupu dalších osmi railjetů ani nerozhodoval.
Railjet |
Celá kauza se vleče od počátku roku 2011. Problém byl v tom, že nebylo vypsáno řádné výběrové řízení. České dráhy argumentovaly tím, že jde o jedinečnou cenovou nabídku od Siemensu a Rakouských spolkových drah, Škoda se ale jako výrobce vlaků cítila postupem drah diskriminována.
Prvních sedm railjetů má jezdit na trati Praha–Vídeň– Štýrský Hradec od prosince 2014. Zbylých osm souprav mělo zajišťovat linky na Slovensko a do Maďarska. Tamním železničářům teď budou Češi muset své odstoupení od projektu složitě vysvětlovat.