Dráhy musejí otevřít brány opraven i dep konkurenci

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: E15

ilustrační foto
CZ Loko Česká Třebová
ilustrační foto
ilustrační foto
Šéf Výzkumného Ústavu Železničního Antonín Blažek
6
Fotogalerie

Národní železniční dopravce ztratí absolutní vládu nad svým vlastním majetkem. Podle novely drážního zákona, která začne platit od dubna, budou muset České dráhy otevřít depa konkurenci.

Ta dostane nově právo využívat například českodrážní čerpací stanice, myčky, dílny, fekální či odstavné koleje. Stane se tak v rámci liberalizace evropského železničního trhu. Dráhy proto horečně pracují na proměně své struktury. Uvedená zařízení včetně personálu vyčleňují do samostatné jednotky.

„Je to velká změna, máme na to málo času, a proto na přípravách pracuje tým nejlepších odborníků,“ říká nedávno dosazený člen představenstva Českých drah Miroslav Kupec. Podle něj se dráhy musejí nové situaci přizpůsobit a snažit se na ní i vydělat. Příslušné služby totiž bude podnik poskytovat za úplatu, která ovšem nesmí žádnou firmu diskriminovat.

Nejtvrdších odsudků se novela dočkala od odborů, které chtějí věc v únoru řešit na dopravní i velké tripartitě. Prováděcí vyhláška je totiž stále v legislativním procesu a lze ji ladit, například upřesnit seznam všech přístupných zařízení.

„Dráhy si to vybudovaly na své kapacity, žádné nadbytečné místo nemají. A teď se jim tam začne vnucovat kdekdo,“ uvedl předseda Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša. S příchodem novely očekává i vlnu sporů mezi železnič- ními společnostmi o přístup k infrastruktuře. Dráhy totiž budou moci podle ministerstva dopravy žadatele odmítnout s tím, že může službu čerpat jinde nebo že je požadované zařízení zcela vytížené. Podmínky a ceníky budou muset dráhy dopředu zveřejnit.

Případné spory bude řešit regulační subjekt, tedy nově zřízený Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře,“ doplnil mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Úřad vzniká na základě stejné novely drážního zákona, politikům se ale zatím nedaří najít pro něj předsedu. Soukromí dopravci novelu vítají. „Uvidíme, jak bude její konkrétní naplnění vypadat v praxi,“ sdělil mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Právě jeho dopravní společnosti by novela mohla pomoci najít nové zázemí poté, co jej developerský projekt vytlačí ze seřadiště na smíchovském nádraží. Žlutá firma ale nemá s drahami příliš dobré vztahy, přestala například využívat myčku ČD, což zdů- vodnila vysokými náklady.

Video placeholde
Šéf Výzkumného Ústavu Železničního Antonín Blažek • Michal Nosek, Jan Pavec