Dreamliner je bez závad. Komise posoudí jeho návrat na oblohu

Letoun 787 je prvním novým projektem Boeingu od roku 1995. Dvoumotorový stroj je z velké části z karbonových vláken a dalších kompozitních materiálů místo hliníku. Je tak lehčí a podle výrobce má o 20 procent nižší spotřebu paliva než jiná středně velká letadla. Jeho katalogová cena činí 207 milionů USD (téměř čtyři miliardy korun).

Letoun 787 je prvním novým projektem Boeingu od roku 1995. Dvoumotorový stroj je z velké části z karbonových vláken a dalších kompozitních materiálů místo hliníku. Je tak lehčí a podle výrobce má o 20 procent nižší spotřebu paliva než jiná středně velká letadla. Jeho katalogová cena činí 207 milionů USD (téměř čtyři miliardy korun). Zdroj: ctk

Boeing 787 Dreamliner (Foto: Profimedia)
Americký Federální úřad pro letectví (FAA) zastavil provoz všech letadel Boeing 787 Dreamliner, podle něj je vzhledem k nedávným problémům třeba zakročit. K FAA se později přidaly také úřady v Evropě, Japonsku a Indii.
Boeing 787 Dreamliner (Foto: Profimedia)
FAA přiměl k rozhodnutí již druhý incident s bateriemi letadla. Úřad uvedl, že před obnovením letů bude muset Boeing prokázat, že baterie jsou bezpečné.
Boeing 787 Dreamliner (Foto: Profimedia)
14
Fotogalerie
Výrobce letecké techniky Boeing podrobil opravený letoun 787 Dreamliner poslednímu testovacímu letu k odzkoušení nového systému ochrany baterií před vznícením. Společnost bude nyní čekat, zda výsledky testů přesvědčí Federální úřad pro letectví, aby jejímu nejmodernějšímu stroji udělil souhlas k návratu do komerčního provozu. Od poloviny ledna stroje Dreamliner s cestujícími nelétají kvůli závadě na systému baterií.

Společnost Boeing, která letoun vyrábí uvedla, že testované letadlo vzlétlo z Everettu ve státě Washington a vrátilo se po jedné hodině a 50 minutách. Údaje z letu firma předá FAA a ten rozhodne, zda změny schválí a pustí letadlo opět na oblohu i s cestujícími.

FAA v polovině ledna zakázal provoz všech 50 strojů Boeing 787 Dreamliner na světě. Reagoval tím na sérii incidentů z počátku roku. Na palubě letadla stojícího na letišti v Bostonu vypukl požár a problémy s přehřátou baterii se objevily za letu dalšího stroje v Japonsku. Zastavení letů těchto strojů už stálo společnost desítky milionů dolarů.

Dreamlinery čekají na letištích

Dreamliner je považován za nejmodernější dopravní letadlo na světě. Použití polymerů vyztužených uhlíkovými vlákny výrazně snížilo hmotnost stroje, který je i díky novým motorům zhruba o pětinu úspornější než jiná podobně velká letadla. Problém ale představují moderní lithium-iontové baterie, které jsou sice schopny uchovat větší objem energie, hrozí jim ale i příliš rychlé vybití a vzplanutí.

Dreamliner v Praze

V polovině loňského prosince se letoun poprvé objevil v Praze, kde přistál Boeing 787 polské společnosti LOT. Ta je v Evropě jedinou společností, která má ve flotile tyto stroje.